Woon-werkverkeer met de fiets leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen
Dit kan ook bij economie omdat het onze economie ferm aantast.
Woon-werkverkeer met de fiets leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen.
Bij 43 procent van deze ongevallen zijn fietsen of e-bikes betrokken.
Incidenten tijdens het woon-werkverkeer zijn verantwoordelijk voor bijna de helft (41 procent) van het ziekteverzuim dat wordt toegeschreven aan arbeidsongevallen.
De verschuiving naar zachtere mobiliteitsopties zoals fietsen en lopen voor woon-werkverkeer leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen tijdens reizen van en naar het werk. Uit gegevens van Ethias blijkt dat bij 43 procent van deze ongevallen fietsen of e-bikes betrokken zijn, wat de toenemende risico’s van deze vervoerswijze benadrukt.
Deze incidenten hebben een aanzienlijke impact op het beroepsleven van werknemers. Bijna de helft (41 procent) van het ziekteverzuim als gevolg van arbeidsongevallen is te wijten aan deze ongevallen in het woon-werkverkeer. Bovendien zijn ze goed voor 26 procent van het totale door Ethias beheerde ziekteverzuim en leiden ze tot een gemiddelde verzuimduur die 17 procent langer is in vergelijking met ongevallen op de werkplek zelf. Zelfs zes maanden na het incident blijft een zorgwekkende 4 procent van de slachtoffers niet in staat om te werken, wat bijdraagt aan 27 procent van het totale verzuim als gevolg van ongevallen in het woon-werkverkeer.
Tja, het is blijkbaar niet al goud wat er blinkt.
|