Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
Wie last er met CO2? Nog nooit van gehoord.
Stijgbuis of niet, de oude brandblusser gevuld met Argon on Arcal21 doet het perfect.
Bij het lassen van staal met de halfautomaat is mijn ervaring met zuivere argon niet denderend. Mijn voorkeur
gaat uit naar Arcal21, ik heb beide gassen in huis, als je wil doe las ik straks even wat aan elkaar en kan je het verschil zien.
Mijn 'grote laspost' is een Smashweld 180 (A). Zweeds toestel aangekocht in 1984. Kostprijs toen +60.000 bfr.
Heeft al enkele toortsen versleten maar doet het nog steeds perfect.
Leg me eens uit wat het verschil is tussen een metalen cilinder met gas en een andere grotere metalen cilinder
met hetzelfde gas. Ik zie het niet.
En wie zegt er dat je die cilinders op hun kop moet houden?
Terug naar uw opmerking over 'duivenstront lassen'.
Mijn 'mini' is een 120A van HBM - kostprijs 250€.
Ik merk geen enkel verschil wat de kwaliteit van lassen aangaat.
Kan een filmpje maken als het nodig is.
Verklaar gevaarlijk. Die brandblussers hangen op alle mogelijke plaatsen met een samengeperst CO2 gas tot 150 bar.
Zijn die dan allemaal gevaarlijk?
Stijgbuis? Gezien hier alles perfect werk sta ik daar verder niet stil bij.
Niks CO2. Zuivere Argon (CastoTIG 2002 AC/DC) en Arcal21.(zie andere lasposten boven)
Als ik het goed voorheb zijn die gassen pas vloeibaar beneden de -150° Celcius. Het al dan niet aanwezig zijn
van een 'stijgbuis' in de herbruikte brandblusser is dus niet relevant.
|
klopt, behalve als je heel veel moet lassen.
Zelf heb ik drie half automaten, de zware post heb ik overgenomen van mijn vroegere baas. Ik zou begot niet weten welk merk het is. Ik kan deze kopergewikkelde post ook koelen met perslucht.
Mijn Decamig posten zijn aluminium gewikkeld, als ik daar met draad van 1,2 mm mee las, mag ik na een kwartier stoppen omdat de thermiek afvalt.
De kleine decamig (max 0.8 mm draad) is een handig postje om kleine herstellingswerken uit te voeren.