Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2025, 10:47   #2357
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nieuw boek. Coen Simon hertverelt Meditaties van Descartes.

Descartes: "Ik denk dus ik ben".

Recensie .... "In Meditaties staan zinnen die je twee - of twaalf - keer moet lezen. Zoals: 'Hoe onvolmaakt de manier van zijn ook is waarmee een ding objectief in het intellect bestaat door middel van een idee, het is bepaald niet absoluut niets en het kan dus ook niet uit niets voortkomen.'
Zeker wel, want het NIETS is IETS.
Zou IETS niet uit NIETS voort kunnen komen, waar komt het dan vandaan?
Dan blijft het onverklaard.
Citaat:

Hiervan maakte Simon: 'Dat idee, dat duidelijk niet van mijn eigen beperkte geest kan komen, kan evengoed niet uit het niets komen, want hoe kan iets nou uit niets komen? Ook een steen die niet eerder bestond kan niet uit zichzelf ontstaan. Het volmaakte moet aan het minder volmaakte voorafgaan.'"
Maar waar komt dat volmaakte dan vandaan?
Citaat:

Mij commentaar: Descartes is daar volkomen duidelijk. Of zijn redenering juist is dat is wat anders. Hij zegt wat hij gelooft. Zijn redenering kan men gebruiken om in god te geloven als bron van de gedachten en denken aan en over dingen. ... Maar Simon is niet duidelijk in zijn hervertelling. Hij vergelijkt ontstaan van een idee met ontstaan van een steen. Maar wat hij dan doet is slechts denken aan ontstaan van een steen en dat is een idee over ontstaan - ook al neemt hij geen steen waar.
Een steen komt niet meteen uit het NIETS vandaan.
Een steen is door de microgoden geschapen uit de atomen.
Dat is dan de verklaring uit het hogere.
Maar het hogere wordt om te beginnen verklaard uit het lagere en dat is om te beginnen: NIETS dat IS.

Ware Niets alleen maar NIETS, hoe kun je het dan denken?

Citaat:

Een vraag over bestaan. Bestaan er getallen? Zo je. Hoe zijn die getallen dan ontstaan? Uit het niets? En zijn ze echt allemaal ontstaan tot in het oneindige als grootste en kleinste getal?
De getallen zijn inderdaad ontstaan uit het NIETS als NUL, dat gelijk is aan abstract EEN.
Samen zijn zij twee getallen en dan drie, enzovoort tot in het oneindige.