Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith
Dit kan ik alleen beamen, geboren in een gezin met een Boxer, en altijd Boxers gehad, nu zelf ook een Boxer. Ze zijn heel speels en dol op kinderen, waar ze inderdaad voorzichtiger mee zijn en meer van tolereren, zou bijna zeggen dat ze hen net zo behandelen als pups. Toch zijn ze nooit alleen geweest, ondanks dat ze vertrouwd werden en worden. En op een gegeven moment ga je als ouder kind ook meehelpen met de hond, zoals uitlaten en eten geven. Dan krijg je ook een veel diepere band en voor je gevoel je eerste eigen hond, ik en mijn zussen hebben allemaal een "eigen" Boxer gehad van onze familiehonden.
En ondanks dat alles ben ik en laatst nog zelfs m'n pa, op puppie-cursus gegaan, en van de mensen, die gaan, haken de mensen met een keffer het eerst af, in mijn ervaring vaak valser dan de meeste grotere honden, maar die laatste groep houden velen dan weer langer op zo'n cursus.
Ook cursussen zijn niet heilig, m'n pa is geswitcht met z'n huidige Boxer, omdat hij bij die cursus zijn Boxer niet mocht bestraffend mocht corrigeren. En dat was ik met hem eens, honden hebben liefde nodig, maar ook duidelijkheid. En dan nog als de kinderen eten op de grond laten vallen, wat ze in principe niet mogen, en dan de hond, die dan eigenlijk niet bij de eettafel mag zijn, banden zijn zo gesloten.
|
Dat is zo. Honden zijn instinctief voorzichtiger met de kinderen in hun roedel. Als ik een trektouw pakte, mijn arm werd er bijna afgesleurd. Als de kinderen dat pakte, liet die de kinderen altijd winnen. Die mochten dat speelgoed pakken, ze uit haar mand jagen en er in springen. Die hond verlegde haar gewoon. En dat was een stafford. Instinctief voorzichtig en zorgzaam met de kinderen.
Nooit hondenschool mee gedaan, maar ik was er wel zelf elke dag mee bezig. Die had een routine van wandelen, hondeweide en goei vlees met droogvoer. Die kende zelfs gebarentaal. Vuist was zit, platte hand was lig.
Die wist gewoon dat ze geliefd was, en dat is dikwijls voldoende. Ze wist ook dat ze veel mocht, rotverwend beest.

Of het nu een boxer, pitbull, stafford of mastiff is; die zijn loyaal aan de roedel en zouden
nooit een geliefde van hun baaske bijten.
Die mensen dat van gevaarlijke rassen spreken, zouden beter het ware gevaar onder ogen komen: de mens.