Discussie: Gevaarlijke honden
Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2025, 10:33   #235
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Hondenbezitters moeten leren om roedelleiders te worden,of hebben anders hun hond(en) gewoon niet in de hand....

Het betekent bijvoorbeeld dat ikzelf (geen hondenbezitter)tijdens mijn wandeling uiteindelijk regelmatig sta te babbelen met roedelleiders met soms verschillende honden mee (die van de buren ook,gezellige boel dat voor de beesten.... ) en ik mij daar op geen enkel moment door bedreigd voel hoewel de beesten mij uiteraard idere keer bekijken en besnuffelen...

Met andere hondenwandelaars spreek ik nooit ,alleen al omdat ze bij iedere passeerder te druk zijn hun beest vast te houden,ik zie er zelfs die dan de riem tot centimeters inkorten en de voorkant van hun hond opheffen.Dat zijn geen roedelleiders,en dat zijn potentieel gevaarlijk honden.Uw veiligheid hangt af van een stukje lint,tegen minimum kost vervaardigd in een atelier ergens in goedkopistan....

Kattenbezitters bestaan niet..Kattenbediendes echter ......
Precies.
De roedelleiders hebben hun hond onder controle en die zijn ongevaarlijk, je herkent ze doordat de hond volgzaam naast het baasje loopt zonder strakke riem, er is wederzijds respect en vertrouwen. Deze honden zullen niet blaffen of uithalen naar mensen en andere honden.

De hondeneigenaren waarbij de hond vóór de baas uitloopt en alsmaar trekt aan de riem, dat zijn geen roedelleiders, daar heeft de hond noodgedwongen die rol van leider overgenomen en die eigenaren hebben hun hond dan ook niet onder controle.
Door dat trekken aan de riem houden ze de hond in vechtmodus...hoe harder ze aan de riem trekken, hoe meer de hond wordt aangemoedigd om aan te vallen en te vechten om....als leider de roedel te beschermen want de baas is te zwak en geen roedelleider, baas heeft bescherming nodig en dat zijn de onbetrouwbare honden die kunnen bijten uit onzekerheid omdat ze geen leiding krijgen.
En dat geldt voor alle hondenrassen.