Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2025, 11:24   #2
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Frankrijk, volgens sommigen hier het aards paradijs voor automobilisten.
De topic starter heeft het hier blijkbaar enkel over Parijs en ergens een betaalsysteem op een tolweg.

Een stad wat leefbaar maken, daar kent stad België alles van.
Eens de stad verlaten ... voor 'stad' België betekend dat de zuidergrens met Frankrijk, is het een ander verhaal.

Ik heb eens een circel van 40km getrokken rond mijn stad Toucy.
Geen enkele flitspaal, geen enkele roodlichtcamera, geen enkele trajectcontrole, geen enkele ANPR camera, niks van 'straatmeubilair' (*)...

De D955 heeft twee rijvakken, geen fietspad en de maximum snelheid is vorig jaar opgetrokken naar 90km/uur.

Jeugd mag hier vanaf 14 jaar achter het stuur van een al dan niet elektrische brommobiel, je ziet die dingen dus in trossen aan de middelbare scholen staan.

In de voorbije 4 jaar zijn we één maal onderworpen geweest aan een politiecontrole.
Belgisch rijbewijs? Waar woont U? Het gehucht verder? OK, rij maar door.
Documenten tonen? Niet nodig.

De voorbije 4 jaar - nog in de verte verste niet in de buurt gekomen van een verkeersboete - en dat zonder op de kilometerteller te letten.

Wel twee boetes net over de grens in België. Couvin en Philippeville.
Ik moet absoluut een alarm plaatsen dat me er aan herinnerd dat we niet meer in Frankrijk rijden. Veilig rijden is in België niet voldoende. Slenteren of betalen...

(*) Voor de uitgang van de school is een verkeersremmer geplaatst (D965) en elke dag heeft een agent er toezicht, bij aanvang en afsluiten van de lessen.
Kwestie van prioriteiten stellen zeker?
Veiligheid of centen vangen?