Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2025, 14:42   #60
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vandaag in mijn mail een afrekening ontvangen van een dividend dat mij werd uitbetaald:
Uitvoeringsdatum : 07/05/2025 Uitvoeringstijdstip : 02:37:57 Valuta : 07/05/2025

Uw Uitbetaling dividenden van 6 CP HERMES INT. SA (PA) 05.05.25 aan 10 EUR 60,00 EUR
Buitenlandse bronheffing (basisbedrag 60 EUR) 15,00 EUR
Roerende voorheffing (basisbedrag 45 EUR) 13,50 EUR
Kosten incassostelling (basisbedrag 31,5 EUR) 0,52 EUR
BTW (basisbedrag 0,52 EUR) 0,11 EUR
Netto credit 30,87 EUR

Hermes is een Franse maatschappij uit de luxe-sector en is gekend voor het vervaardigen van dames-handtassen en andere lederwaren. Zoals u ziet gaat van het dividend zomaar eventjes de helft verloren aan Franse en Belgische belastingen.
In Zweden worden de burgers door de overheid aangemoedigd om te beleggen in aandelen.
Bij ons daarentegen worden ze fiscaal gestraft. En die term is niet eens overdreven, want het blijft niet bij het betalen van belasting op het dividend. Er is ook nog de taks op de aankoop-borderel en de taks op de effectenrekening.
Wanneer je dan desondanks toch in aandelen belegt en na verloop van enkele jaren met een meerwaarde verkoopt dan is, dank zij een zekere Conner (de "breedste schouders" predikant) er weer als de kippen bij om een meerwaardebelasting binnen te halen.
Het Belgisch beleid straft vlamingenhaters af die in Frankrijk beleggen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden