Discussie: De Media.
Los bericht bekijken
Oud 15 mei 2025, 11:37   #2
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Het meest bekend is Kopspijkers.
Enfin, daar werd ik flink in de maling genomen.
Mijn moeder zei nog zo: "weet je wel dat het een satyrisch programma is?
Maar ik was natuurlijk zo "media-geil" omwille van mijn atoomtheorie en mijn eigen persoontje dat ik per se voor het voetlicht wilde.
Hoewel het toch even iets anders was, want voordien was er al eens eerder iemand bij mij thuis geweest, een vrouw, om mij voor Jack Spijkerman te vragen.
Maar ze begreep niks van mijn atoomtheorie en had er ook weinig belangstelling voor en om mij voor het voetlicht te krijgen moet er wel wat meer gebeuren, want ik ben nogal verlegen en ik moet toch wel het gevoel hebben dat de mensen echt geïnteresseerd zijn in mijn verhaal zodat ik mezelf kan zijn.
Dus ik zei nee.
Maar de tweede keer kwam een jonge knappe vrouw, Floor Zijlstra, die mij uithoorde over mijn atoomtheorie en werkelijk belangstelling toonde.
Dat haalde me over de brug (hoewel ik later wel begreep dat de bedoeling daarvan was bij mij de illusie te wekken dat het een serieus programma was, want dat had die eerste vrouw niet voor elkaar gekregen).
Maar ik ben erg verlegen voor een publiek, en in een persoonlijk contact ben ik heel wat beter en op afstand nog veel meer, zoals op de fora. Dan ben ik echt brutaal en hebben de mensen dan ook de idee dat ik aan grootsheidswaan lijdt.
Maar in een persoonlijk contact ben ik heel anders en zou ik beslist niet durven zeggen dat ik Jezus ben of zoiets.
Dus toen we naar Kopspijkers gingen, mijn moeder en ik, was ik wel angstig en voelde me half verlamd.
Maar ik dacht: ik vertel hoe dan ook mijn verhaal en op die Jack let ik gewoon niet, want dan raak ik natuurlijk in verwarring, want hij wil me in de maling nemen.
Nu, dat was ook zo en een van de eerste dingen die hij zei was dat hij mijn tekening van een atoom uit ruimteschepen wat kinderachtig vond.
Nu, dat was natuurlijk geen leuke opmerking en nu ik het programma terug kijk is het eigenlijk een mooie en duidelijke tekening.
Later dacht ik: ik had moeten zeggen dat zijn programma Kopspijkers erg kinderachtig is, want hij laat volwassen mannen op een spijker slaan en verder is het ook heel erg kinderachtig door uit allerlei programma's gekke momenten te laten zien om daarmee de boel in de maling te kunnen nemen: niveau kleuterschool.
Maar goed: had ik zo gereageerd, dan was ik van het spoor van mijn atoomtheorie afgeraakt en had ik misschien wel ruzie met hem gekregen of een conflict wie er nu de baas was: hij of ik.
Dus dat deed ik niet en ik liet die lullige opmerking maar over mij heen gaan.
Maar het is wel gek dat van die tekening mij nog het meest dwars heeft gezeten.
Verder zei Jack meerdere malen dat hij het niet begreep zonder dat ik daar op in ging.
Ook daar was ik wat te onzeker voor om te vragen wat hij niet begreep, ook indachtig dat het programma maar kort duurde.
Dan begon hij zelf over Jezus en heb ik gezegd Jezus te zijn, waarbij hij een vies gezicht trok.
Verder had hij een gekkigheid dat als hij niet kon vliegen dan zouden atomen geen ruimteschepen zijn.
Nu: dat is natuurlijk onzin, want niet de mens is een ruimteschip, wat hij er op laatst van maakte, maar de elementaire deeltjes van de atomen.
Maar goed: ik heb hem maar zijn zin gegeven, want hij was nu eenmaal de baas en er moest gekkigheid gemaakt worden.
Ik heb het programma nu nog eens teruggezien en voor wat de inhoud betreft, wat ik gezegd heb dus, ben ik er best tevreden mee, alleen dat de mensen zo vreselijk dom zijn en mij in de maling nemen is verder niet mijn schuld.
Wel werden mijn moeder en ik buiten het programma om voorkomend behandeld en belde Floor Zijlstra later nog op om te vragen hoe het er mee ging en heb ik nadien ook nog een bedankbrief gekregen met een mooie foto erbij, overigens met slechts 2 adressen erbij van mensen die vroegen om informatie.
Maar niemand in het domme Nederland is verder op de idee gekomen dat het wel eens waar zou kunnen zijn wat ik zei. Wel ben ik daarna nog voor een ander programma gevraagd van Dolf Jansen, maar daarin moest ik tussen anderen in zitten en zou ik maar voor 2 minuten aan bod komen als derderangs persoon en daar voelde ik me niet zo lekker bij, dus heb dat afgezegd.
Verder ben ik door dat programma in contact gekomen met Dick Waanders die mijn atoomtheorie op internet had gezet met meerdere tekeningen daarbij (ik stuurde de mensen gratis 40 bladzijden van mijn atoomtheorie op) en door Dick Waanders ben ik weer in contact gekomen met Frank de Zwart die vroeg of ik Börger na wilde kijken en mij het computeren heeft geleerd.
Dus het heeft toch nog wel gevolgen gekregen.
Vooral wat de computer betreft, want dat doe ik nu met plezier.