Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2025, 22:44   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Volgens mij is Oekraïne sinds de val van de muur vaak geswitcht van West naar Oost en terug. Suboptimaal voor iedereen, maar tolereerbaar, na Maidan in 2014, waar de meerderheid van Oekraïne meer Westers werd is dat veranderd. Rusland annexeerde de Krim en ging separatisten nog actiever sponsoren en bewapenen. Landen als Nederland en Australië weten daar sinds sinds MH17 alles van, maar toen waren onze bondgenoten nog te laf om voor ons op te komen, zeker het aan Russisch-gas-verslaafde Duitsland was een obstakel en dat neem ik onze anders zeer goede Duitse bondgenoot nog steeds kwalijk, toen waren het daar een stelletje lafaards zonder kloten in Berlijn.
Allicht dat ik daardoor ook geen fan was van de timide rol van Scholz, sla godverdomme eens op tafel, laat Parijs, Londen en Washington niet alles voor je beslissen, hoe slap kan je zijn.

Gelukkig heeft de net verkozen Bondskanselier Merz een betere visie voor een sterkere rol voor Duitsland, Duitsland moet militair gewoon gelijk worden aan Frankrijk en het VK, als ze een rol willen spelen en aan de tafel.

Over aansturen op een conflict, ik meen toch dat Rusland daar meer bewust toe bereid was en is. In gebieden als Oekraïne en Wit-Rusland was de VS nog het meest ambigue, als het vredig gebeurde waren de Europese landen en de EU nog wel meer voorstander. Toch waren vooral Moskou en Washington met machtspolitiek bezig, Europa hobbelde mee, maar niet zonder de ruggensteun van de VS.
Ik heb altijd kritisch gestaan over Maidan (en ik ben nog steeds tegen Oekraine bij Nato of EU) en zelfs de annexatie van de Krim kan in tot op zeker hoogte begrijpen/aanvaarden.
De inval in Oost Oekraïne daarentegen is gewoon ontoelaatbaar.