Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
Dat hangt af van de afstanden. Het is toch vooral de bedoeling om internationale vrachtvervoer op de trein te krijgen, niet om een container voor 20 km van de weg te halen. Jouw redenering zou kloppen mocht men zoals toen de dieren nog spraken goederentreinen inleggen tussen elk dorp maar dat is niet de bedoeling. Een vrachtwagen die van in een fabriekje een container naar het dichtstbijgelegen rangeerstation brengt ipv rechtstreeks naar Italië, Tsjechië of Polen waar een andere vrachtwagen de laatste kilometers tot bestemming doet betekent een vijftigtal kilometer vrachtwagen in totaal ipv duizend en. Een vrachtwagen heeft een of twee containers mee, een trein veertig of meer. Spijtig genoeg is de trein meestal minder betrouwbaar, flexibel en trager. Veel hangt af van de nabijheid van rangeerstations. Als half België zijn productie voor export of zijn import naar de rangeerstations in de haven van Antwerpen moet brengen of afhalen dan haalt het inderdaad niet veel uit want dan stropt daar alles op maar als er net voldoende rangeerstations netjes verdeeld en bereikbaar zijn in België kan het spoor wel bijdragen aan een vlottere en milieuvriendelijkere mobiliteit.
|
Je hebt het over de NMBS. Waarschijnlijk niet alleen het hoogst gesubsidieerde vervoer ter wereld maar ook het meest incompetente. Reizigers en vrachtvervoer zijn wat de NMBS betreft een zeer lastige bijzaak. Ze bestaan dan ook in de eerste plaats voor zichzelf en om politici en hun vrienden goed betaalde postjes te bezorgen.
In wezen is de NMBS een soort van verpersoonlijking van het Belgische systeem, corrupt, incompetent, vol met graaiers, enz. Iedereen daar denkt dat hij baas is en ze werken elkaar allemaal tegen.
Belgie beschreven tot in detail.