Citaat:
Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog kwam de glasplaat-foto-technologie volledig tot bloei.De apparatuur (de fotokast met de lens,de chemicalien,de glasplaten,de ontwikkelruimte...)dienden nog in een kar vervoerd te worden maar het was al doenbaar....tienduizenden fotos moeten genomen zijn...Een fototeam bestond veelal uit een paar man en een paard of muilezel.
In bovenstaande bijdragen zien we dat fotos nog steeds vooral statische aangelegenheden waren,omdat de sluitertijd ettelijke seconden tot wel een paar minuten kon bedragen.....Mensen dienden zich te concentreren om niet in een soort waas op foto te staan.En zoals gezegd,retoucheren was niet ongewoon..
Maar na de oorlog,en door de aard van het materiaal(glas),zijn ontzaglijke hoeveelheden van die foto's verloren gegaan...Ik las dat veel serres in de VS in die tijd samengesteld waren met van die afgedankte glasfotos waar dan de plantjes opgroeiden onder de vervagende oorlogsbeelden....
|
Dat is inderdaad het zo het ons wordt verteld. En zoals ik eerder al zei, ik kan daar voor een stuk in meegaan. Maar toch zien we soms beelden waarin beweging te zien is, of beelden waarvan men moeilijk kan aannemen dat men 1 of 2 of 3 minuten moest stilstaan. De beelden tonen een spontane opname, het onderwerp mss zelfs niet bewust van het feit dat er foto werd genomen of waarin het gewoonweg niet praktisch was om iedereen te doen stilstaan :
Deze staan vaak in schril contrast met de zo geforceerde foto's waarop de mensen wel heel rare poses aannemen...
Rare tijdsgeest...
Tot zelfs foto's waarvan je je echt afvraagt wat is er aan de hand??
De kogels zo mooi geordend en dan aan de andere kant just a mess...
Welke vernietigende kracht deed dit? Die kanonnen konden dit?
Een rondhuis voor locomotieven, waarom en hoe?
Opnieuw, zoveel gebouwen reeds in die tijd uit steen gebouwd, grote schaal, en zo verwoest, ik bedoel dit is 1865 in de VS...
Wat is je idee over de ballonnen? Had men toen al de mogelijkheid om deze te vullen met gas dat men in containers kon vervoeren?