Bouchez zegt "Non".
Overigens leuk hoe hij de "sterkste schouders" van Rousseau tegen hem gebruikt.
Citaat:
Vraag:
Vooruit wil geen uitzonderingen in de meerwaardebelasting. Dat zou betekenen dat ook de opbrengsten van het pensioensparen straks belast zouden worden via de meerwaardebelasting.
Antwoord van Bouchez:
“Dat is uitgesloten. C’est pas le deal, dat was niet de deal die we gemaakt hebben met het regeerakkoord. De meerwaardebelasting moet gericht zijn op de aandelenmarkt en de verkoop van bedrijven. Niet op pensioensparen of verzekeringsproducten. Daar worden vandaag al belastingen op betaald. Daarover valt dus niet te onderhandelen. Bovendien was de belofte van deze belasting toch dat we de sterkste schouders zouden laten bijdragen?”
“Begrijpen jullie nu waarom ik altijd zo huiverachtig tegenover deze belasting stond? Omdat ik weet dat het in België altijd een leugen is als men zegt dat men de sterkste schouders wil treffen. Op het einde van de rit is het altijd de middenklasse die betaalt, omdat men op die manier de opbrengsten kan verhogen.”
Vraag:
De meerwaardebelasting moet wel 500 miljoen euro opbrengen. Dat geld moet ergens vandaan komen. En u wil wél uitzonderingen die de belasting uithollen.
Antwoord van Bouchez:
---
“Ik vind het bijvoorbeeld een goed voorstel om mensen die tien jaar hun aandelen bijhouden, vrij te stellen. Want we willen toch net speculatie belasten? Er ligt nu ook een drempel op tafel van 10.000 euro winst waarboven er pas meerwaardebelasting verschuldigd is. Moeten we die drempel verhogen? Ik ben voor een progressieve belasting, met getrapte tarieven. Maar ik wil niet te veel op specifieke elementen ingaan. Dan ontstaat er weer oorlog. Voor mij is echt alles bespreekbaar. Zolang we de middenklasse maar niet treffen.”
https://www.hln.be/binnenland/we-gaa...n-af~ac87606a/
|
relative to you
|