Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2025, 09:27   #382
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Waarom zou een regering het oude beleid zelfs gedeeltelijk moeten verderzetten? Dat heeft geen enkele zin.
Als je voortdurend alles veranderd, dan verlies je wel het vertrouwen van de burger (en van bedrijven).
Stel: je legt zonnepanelen omdat een regering je een terugdraaiende teller belooft.
Je verdient je investering dan op 10 jaar terug.
De volgende regering schaft die terugdraaiende teller weer af.
Nu komt een volgende regering met een of andere subsidie af om xyz te stimuleren.
Wat is uw vertrouwen als burger nog dat je uw investering gaat terugwinnen?
0,0 natuurlijk.
En dat is een van de grote redenen waarom mensen de politiek wantrouwen.
De burger moet risico's nemen, en moet zich aan zijn woord houden, de Overheid doet maar, en kan elk ogenblik van idee veranderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Op elk moment kan een nieuwe of zelfs een bestaande regering andere fiscale maatregelen invoeren, nieuwe wetten maken, subsidies stopzetten...
En dat is exact het probleem.
Waarom zou ik als burger het risico nemen om die beleidsmaatregelen die bedoeld zijn om gedrag bij te sturen nog gaan volgen, als een volgende regering ze weer kan terugdraaien?

Kijk, stel dat ik wil beginnen met Italiaans.
Als je alle niveaus wilt doorlopen moet je dus niveaus 1 tot en met 6 doen, en een conversatiejaar.
Dat zijn dus 7 cursussen.
Vorig jaar waren die aan 190€ het stuk geprijsd, nu 490€ het stuk.
Volgens uw logica kan dat volgend jaar evengoed 1000€ het stuk zijn.
Welnu, met zo'n onzekerheden zal het gevolg zijn dat ik niet meer zal instappen.
Voor mij gaat dit om een hobby, maar hetzelfde geldt voor iemand die aan Engels, Frans of Duits wil beginnen.
De onzekerheid zorgt ervoor dat men niet meer meedoet.

Het is vreemd dat iedereen wel beseft dat onzekerheid op de beurzen een zeer negatieve factor is, maar denkt dat een voortdurend veranderend beleid geen negatieve effecten heeft.