Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor
Ik denk dat Oekraïne vnl het slachtoffer is van zeer nationalistische buren.
Je bent hier één van die artiesten die de wortel van het conflict mordicus niet willen benoemen.
|
Ik zie volgende oorzaken van het conflict en wil ze best bij naam noemen:
1. Grote fout om Ukraine groter te maken dan het lapje grond rond Lviv. Voornamelijk te wijten aan Lenin en Krushev. Natuurlijk kan je argumenteren dat dat destijds om een soort provinciale grenzen ging en dat ze het uiteenvallen van de sovjet-unie niet konden voorzien
2. Even grote fout om bij het uiteenvallen van de sovjet-unie Krim en Donbass met zijn overwegend Russische bevolking bij Ukraine te laten.
3. Nato / het westen had met zijn poten van de voormalige warshaupakt landen af moeten blijven zoals beloofd bij de vreedzame opheffing van de sovjet-unie. Helaas kon er niet aan weerstaan worden en werd er steeds maar meer richting Russische grenzen getrokken.
4. Het westen had nooit of te nooit een kleurenrevolutie in Ukraine mogen ondersteunen die rabiaat anti-russisch was. Net zomin als een regime steunen dat het vervolgens het leger inzette om burgers te bombarderen die niet scheutig waren op een regime dat hen van buitenaf werd opgelegd.
5. Het westen en Ukraine had de Minsk akkoorden in good faith kunnen onderhandelen en uitvoeren maar dat was nooit de bedoeling.
6. Na al het bovenstaande hadden Zelensky en het ukrains regime in 2022 een vrede kunnen afsluiten met honderdduizenden minder slachtoffers maar onder druk van het westen werd dat geweigerd.
Zoals u ziet heb ik er geen enkel probleem mee om de oorzaken aan te geven.