Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Steun, korting, subsidie,... het maakt me al niet uit.
Het resultaat blijft hetzelfde.
|
Niet altijd. Ik zou zelfs zeggen meestal niet.
Citaat:
Ook hier maakt dat niet uit.
Het resultaat is hetzelfde.
Krijg ik €1000 cash zit die op't eind van de maand extra in mijn portemonnee.
Krijg ik €1000 kortingbonnen geef ik €1000 minder uit en zit er op het einde van de maand dus weer €1000 extra in mijn portemonnee.
Dus voor degenen die het nog steeds niet doorhebben: het gaat mij niet om hoe je dat geld noemt. En dat zou voor jullie ook moeten gelden.
Het gaat om het uiteindelijke resultaat.
|
Als jij €1000 cash krijgt, dan kan jij dat besteden zoals jij wil (al dan niet gekoppeld aan bepaalde voorwaarden) zonder zelf extra te moeten uitgeven.
Als jij een korting krijgt, dan krijg je die enkel als je geld uitgeeft aan die specifieke produkten/diensten.
Zo is het net met maaltijdcheques of ecocheques. Die hebben een reële waarde waarmee je producten met (heel ruime) keuze kan aanschaffen zonder zelf extra te moeten uitgeven.
Een kortingsbon heeft enkel waarde als je geld uitgeeft voor dat bepaald product.
Als een bedrijf steun krijgt zijn de voorwaarden vaak anders dan ingeval van een korting op de belastingen.
Ook voor de overheid is er een groot verschil inzake begroting. Steun is direct op de uitgavenstaat.
Een korting via de belastingen speelt zich voor beiden af in de toekomst.
Stel je hebt twee bedrijven in problemen. Door trage betalers kunnen ze zelf hun leveranciers niet meer betalen ook al verzuipen ze in het werk. Ook de laatste payroll kon nog maar net uitbetaald worden. De schuld bij de BTW en RSZ begint wel al op te lopen.
Het cashflow-probleem brengt ze in een dead-lock.
Welke van de twee bedrijven zie jij een doorstart maken? De eerste die rechtstreekse steun krijgt of de tweede die een korting gaat krijgen op de volgende belastingsinning twee jaar later?