Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat zijn dus mensen die perfect aan de slag kunnen als ze gemotiveerd zijn ? Maar met hun werkloosheidsuitkering was dat niet motiverend ?
|
Zo simpel is dat niet altijd.
Iedereen schijnt altijd maar te denken dat, van zodra iemand zijn gras af kan rijden, hij ook kan gaan werken.
Ik kan enkel voor mijn situatie spreken maar ik weet dat ik lang niet de enige ben in die situatie.
Ik kan/mag niet voltijds werken. Dus ja, ik rij mijn gras af en kan dat in principe elke dag. Ga maar een tuinaannemer zoeken die mij wil aannemen. Elke dag een paar uurtjes en dan nog bijna uitsluitend om gras te maaien want ander (zwaar) werk mag/kan ik ook niet.
Ik blijf het treffend vinden hoe simpel gezonde mensen naar werk en werkgelegenheid kijken. Het is geen verwijt maar de meesten hebben echt geen flauw idee waarover ze het hebben.
Mijn ervaring is ondertussen dat werkgevers zich sowieso terugtrekken als er ergens tijdens de sollicitaite woorden als "beperking", "deeltijds" of "ziekte" vallen.
Spijtig dat de regering nu enkel mikt op aanpakken van werklozen. In heel het regeerakkoord zie ik weinig zaken die er voor moeten zorgen dat er voor die werklozen ook daadwerkelijk jobs te vinden zijn.
Citaat:
Want ik begrijp niet hoe het gemakkelijker is om zwart werk te vinden dan normaal werk. Tenzij er een enorme vraag is naar zwartwerkers bij "werkgevers" natuurlijk. En dan is er niks mis met zwartwerk in feite. Het draagt bij tot de economie, meer dan niks doen en uitkeringen opdoen.
|
Gewoon even nadenken kan al helpen.
Stel je gewoon een bedrijf voor die 'af en toe' wel eens iemand kunnen gebruiken. De ene week wel, de andere week niet.
Wat moeten die doen?
Iemand aanwerven? Nee, want dat kost stukken van mensen zeker als je neit altijd genoeg werk hebt voor zo iemand.
Interimkantoor raadplegen? Veel kans dat die niemand geschikt vinden, daarnaast is het steeds afwachten wat je over de vloer krijgt en je bent telkens weer een hoop tijd aan (hoe miniem dan ook) de opleiding van zo iemand. Als die al Nederlands spreekt.
Nee, dan is voor zo'n bedrijf een zwartwerker veel makkelijker. Die bel je op als het nodig is. Die ken je. Die weet wat hij moet doen. Die kost geen stukken van mensen.
Ik heb momenteel zo'n aanbod van een grondwerker in de buurt. Maar omdat ik (voorlopig) nog gewoon een werkloosheidsuitkering ontvang ga ik me er niet aan branden.
Maar verder is dat een prima job. De magazijnen, ateliers, opslagruimtes af en toe opruimen, een machine afspuiten met hoge druk, wat rondrijden voor een onderdeel te gaan halen, offerte weg te brengen, post weg te doen,...
De kans is dan ook groot dat, moest ik mijn uitkering verliezen en geen reguliere job zou vinden, ik zo'n aanbieding aanneem. Ik 'verdwijn dan van de radar' zoals dat binnen de regering tegenwoordig heet en heb nagenoeg van niemand nog last.
Nee, ook niet ideaal en in principe ook niet aan te moedigen maar een mens doet wat hij moet doen.
Of nog: de regering oogst wat ze gezaaid hebben.
Citaat:
Als er veel aanbod is van zwart werk (als werkgever) en geen als normaal werk, dan is het misschien DAAR dat er een probleempje is. Maar men kan de lasten op wit werk verlagen als men minder uitkeringen moet betalen ook he. Dus is zwart werk nog altijd stukken beter dan werklozen.
|
Dat is inderdaad zo. Deze regering ziet de problemen niet. Ze zien alleen de makkelijke oplossingen en al even makkelijke slachtoffers.
Maar aan wat er echt mis is, daar wordt niets aan gedaan.
Men strooit wat geld naar de bedrijven en gelooft dan dat die voor werkgelegenheid gaan zorgen terwijl die dat geld gewoon doorsluizen naar de aandeelhouders.
En wie moet daar voor opdraaien: de werklozen.
Dát is hoe deze regering denkt een land te moeten runnen.
Pure incompetentie.