Rij-instructeurs en exameninators kunnen zich best bijscholen over rijassistenties en EV-eigenschappen in het algemeen, zoals het one pedal driving (enkel stroompedaal) of het relatief sterk - regeneratief - afremmen zonder het rempedaal fysiek te gebruiken.
(de
remlichten gaan dan wel aan zonder dat de chauffeur zelf remt, de EV remt puur op de e-motor(en), ook dat zal de instructeur niet weten...)
Gelezen uit de USA waar het rij-examen met de eigen wagen kan afgelegd worden, er waar steeds meer leerlingen gebuisd worden door onwetende examinatoren:
Citaat:
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, aangezien we in het verleden al over verschillende gevallen hebben bericht, zowel in de VS als elders in de wereld.
Het bewijst dat sommige functionarissen niet op de hoogte zijn van de technologie en innovaties die zich op de automarkt voordoen. Sommige daarvan zijn niet per se exclusief voor Tesla, maar zijn wel in elk van hun modellen verwerkt, in tegenstelling tot andere bedrijven.
Lochlan Keefer, een inwoner van New Jersey, kwam samen met zijn vader James naar zijn rijexamen in hun Tesla Model Y uit 2022. De test verliep echter niet volgens plan, aldus de examinator die met Lochlan meereisde. Ze beschuldigden hem ervan parkeer- en "stopassistentie" te hebben gebruikt om de test te doorstaan.
De examinator noemde het volgende als reden voor de afkeuring:
"Hij had de parkeer- en stopassistentie ingeschakeld en trapte nooit op de rem om zichzelf te laten stoppen."
James vertelde aan NJ.com dat ze geen abonnement hebben op Tesla's Full Self-Driving-pakket, dat functies omvat zoals Autopark, Navigate on Autopilot en Autosteer on City Streets. Dit zijn enkele van de zaken die zijn gebruikt als reden om bestuurders te laten zakken bij tests. Bij Lochlan ging het om regeneratief remmen, wat standaard is op alle voertuigen, en Autopark:
"De examinator beschuldigde mijn zoon ervan rijassistentiesystemen te gebruiken, simpelweg omdat hij in één keer soepel parallel parkeerde. Hij werd specifiek beschuldigd van het gebruik van betaalde parkeerassistentie en rijfuncties, waar wij geen abonnement op hebben."
Het lijkt erop dat de examinator het remprobleem heeft verward met Tesla's regeneratief remmen, dat de auto afremt wanneer het gaspedaal niet wordt ingetrapt. De energie wordt vervolgens weer opgeslagen in de accu om de actieradius te vergroten.
|
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-feat...-license-test/
Tesla features used to flunk 16-year-old’s driver license test
A license examiner in New Jersey confused one standard feature of Teslas as a way a 16-year-old excelled through his driver’s test. He failed him because of it.
It is not the first time this has happened, as we have reported on several instances of this in the past, both in the U.S. and other countries in the world.
It is evidence that some officials are not caught up in the technology and innovation occurring in the automotive market, some of which is not necessarily exclusive to Tesla, but is included in each of its models, unlike other companies.
Lochlan Keefer, a New Jersey resident, showed up to his driver’s test with his dad, James, in their 2022 Tesla Model Y. However, the test did not go according to plan, according to the examiner who rode along for the test with Lochlan. They accused him of using parking and “stopping assistance” to go through the test.
The examiner cited the following as the reason for failure:
“Had the parking and stopping assistance on never stepped on the brake to stop his self let the vehicle stop it self.”
James said to NJ.com that they do not subscribe to Tesla’s Full Self-Driving suite, which includes things like Autopark, Navigate on Autopilot, and Autosteer on City Streets. These are a few of the things that have been used as reasoning to fail drivers in tests. Lochlan’s was a case of regenerative braking, which is standard on all vehicles, and Autopark:
“The examiner accused my son of using driver assistance features simply because he parallel parked smoothly on the first try. He was specifically accused of using paid parking-assist and driving features, which we do not subscribe to.”
It sounds as if the examiner may have confused the braking mishap for Tesla’s regenerative braking, which slows the vehicle when the accelerator is not pressed. The energy is then stored back in the battery to help with range.
The examiner failed Lochlan, and James asked if he could take the test again if they disabled the regenerative braking for the exam. The examiner said Lochlan would have to wait two weeks. A supervisor came out and backed the examiner, but James said the policy the DMV claimed the Keefer’s violated was nowhere to be found:
“I asked them to show me the policy they claimed we were violating. They couldn’t find it and they couldn’t cite it. When I showed them the policy, they refused to read it.”
The report states that drivers in California and Arizona have also been subjected to failures on their driving tests due to confusion over Teslas and their driver assistance features.
|
Het volledig uitschakelen van regeneratief remmen is natuurlijk manueel mogelijk bij elke EV maar kan toch niet de bedoeling zijn, enkel wegens de onwetendheid van een rij-examinator uit de plofwagentijden...
