Los bericht bekijken
Oud 24 april 2005, 16:45   #82
noenkel swa
Vreemdeling

noenkel swa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus Christus
Mijn oprechte dank voor deze duiding. Kan u mij zeggen wat er precies mis is met de nieuwe riten en de nieuwe verwoordingen ? Mijn verontschuldigingen omdat ik u zoveel vragen stel maar kan u mij ook vertellen ofdat de mens er is voor de liturgie ofdat de liturgie er is voor de mens ? Of durft u misschien nog steeds geen aren plukken op de sabbath ? U zaaide over het latijn evenwel zelf het misverstand door volgende posting van u, maar ik heb u blijkbaar mis begrepen. Nu ben ik ook eens naar zo ouwe mis in het latijn geweest en ik moet u nageven dat het eens iets aparts is, wel degelijk interessant en zeker verruimend en vooral stof voor een historiosofische meditatie; "hoe beleefde de mens driehonderd jaar geleden de liturgie ?"
Maar toen ik buiten kwam zag ik een bedelaar die naast de kerkingang had postgevat en zijn bedelnap bleef leeg, meer nog hij werd er nog voordat de mensen echt buiten begonnen te komen alras door een parochiaal medewerker verjaagd.

Nu heb ik anderzijds ooit ook eens geheel tegenovergesteld een feestje meegemaakt met punkers in een leegstaande kerk die ze gekraakt hadden en waar ze spontaan (wellicht op ingeving van de heilige geest ! )een hardcorefestival hadden georganiseerd. Dat was ergens in nederland. Ze hadden allemaal iets bij, de ene had een drumstel bij, de andere had een gitaar bij, de andere had een P.A. bij, nog iemand een basgitaar enz. In feite waren het vijf bandjes die één voor één na elkaar optraden en die de muziekinstrumenten die ze bij hadden over toer gebruikten. Verder had het publiek bier, brood, kaas, wijn, chips,wiet, enz bij. Dit alles werd spontaan gedeeld. Er waren ook bedelaars bij die niks hadden maar die waren binnen in de kerk en hun honger werd gestild, hun dorst gelaafd, en geen van de punkers die zich daar ook maar enigszins een heilige voor voelde.

Kent u, mijn waarde Jan van den Berghe de parabel van de barmhartige samaritaan ?
Wie zijn degenen die Mijn welbehagen zullen vinden ? Waar voel ik mij het meeste thuis en wie heeft er symbolisch het brood gebroken en wie heeft het echt gebroken in de twee door mij hierboven geschetste voorbeelden ?

Wat zei ik ook al weer toen ik bezig was met de menigte en men mij kwam vertellen destijds dat mijn moeder en mijn broeders achter mij vroegen ? Juist ja "Mijn moeders en mijn broeders dat zijn zij die de wil van God doen" !Wat is heilig ? Wie bepaald er wat heilig is ? Bent u een expert ? Heiligheid veronderstelt ook dat er onheiligheid is. Waar in het nieuwe testament noem ik mijzelf heilig en waar in het nieuwe testament maak Ik voor het eerst gewag van een nieuwe superieure kaste die verheven zou zijn boven de andere ? Hebt gij niet begrepen dan dat ik mijn naasten gewoon beminde als mezelf en u lieden heb gevraagd om dit ook zo te doen. Ben ik niet eenieders voeten beginnen wassen toen men reeds voor mijn kruisgang over mijn opvolging bezig was en over wie er de grootste (de heiligste) was. Heb ik niet gezegd toen dat diegene die de grootste wilde zijn, de nederigste dienaar moest zijn.

Wat de heiligschennis betreft, ik heb daarrond een vage herinnering. Was dat niet hetgeen waarvoor ik voor het Sanhedrin werd gebracht. Ach ja nu herinner ik het me weer ! Het was godslastering waarvan ze me beschuldigden in die tijd.

Laat mij u vanuit de eerste hand het blijde nieuws vertellen mijn waarde vriend dat de echte heiligen hier die naast mij gezeten zijn best wel tegen een stootje kunnen. Ze hebben erger meegemaakt. Bovendien kunnen ook zij af en toe best wel eens wat humor smaken. Hun relativeringsvermogen is zowat oneindig en het is dan ook precies dat wat hen tot echte heiligen maakt. Wie de vrede nog niet in het hart heeft ontvangen mijn beste, hij zal in die hoedanigheid in een eeuwigheid Mijn Koninkrijk niet binnen gaan.

Verder en tot slot ...
blijf ik met een aantal van mijn vragen zitten die ik U reeds eerder stelde.
In alle bescheidenheid stel ik ze u daarom nogmaals.

1. Is het wat het opdragen van de mis betreft de bedoeling dat de mensen mijn leer op een voor hen begrijpelijke manier uitgelegd krijgen of hoeven ze volgens u mijn leer helemaal niet te begrijpen en kan men de modale kerkgangers beter dom houden.

2. Heb ik mij uitgedrukt in het Latijn ten tijde van mijn optreden of in het Aramees en of Hebreeuws ? En zou het dan niet nog beter zijn volgens u moest men in de kerk in die talen de mis opdragen ?

3. Is het voor beide heren eigenlijk wel van belang welke leer ik destijds verkondigd heb ?
Volledig waar wat u hier allemaal schrijft ! En Jan van den Berghe die kiest blijkbaar eieren voor zijn geld. Geen van uw stellingen werden ontkracht, al uw vragen blijven onbeantwoord. De conservatief katholieken zijn inderdaad de farizeeen van onze tijd. De lettervreters die de Goddelijke leer op schandelijke wijze misbruiken om allerlei haat te rechtvaardigen.

@ jvdb; Ik weet niet precies wat u met het Vlaams belang te maken hebt maar u bent een schande voor onze partij !