Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
Een passat begint vanaf 52K. Een Ix1 begint vanaf 58K. Waar je het haalt dat een IX1 dubbel zoveel kost is mij een raadsel. Daarenboven heb je geen BIV en verkeersbelasting voor IX1, is de kost van onderhoud vele malen lager en kost thuisladen minder dan benzine tanken. Beweren dat een Passat goedkoper is om mee te rijden klopt alvast niet.
Qua rijbeleving zou ik zowieso met geen van beide willen rijden, maar goed.
|
Ik ook niet.
In die Vlaamse TCO-tool kan men een quasi € 10k goedkopere Passat Variant benzine vergelijken met een BMW i4 eDrive35. Segment middenklasse (D)
BMW i4 (G26)
eDrive35 286HP 210kW 5d
Elektrisch Prijs € 59.000,- incl. BTW
Volkswagen Passat Variant
TSI ACT OPF DSG7 Style Business 150HP 110kW 5d
Benzine Prijs € 49.480,- incl. BTW
Het verschil in aankoopprijs is na 5 jaar en 75.000 km al ruimschoots gerecupereerd.
Totale kosten (op 5 jaar)i
BMW i4 (G26) 59.692 €
Volkswagen Passat Variant 62.814 €
Bespaar: €3.122 met een BMW i4 (G26) of 52 € per maand! : 120%*normverbruik
Bespaar €1.897 met een BMW i4 (G26) of 32 € per maand! : 110%*normverbruik
Laadstation thuis van 1250 € is mee aangeklikt. De rest heb ik niet veranderd, ook de laadmix niet. Gemiddeld verbruik heb ik laten staan, dat is 120%*WLTP. Neem ik zuinig verbruik of 110%*WLTP is het wat minder voordeel voor de BEV, maar nog altijd 32€ per maand.
Citaat:
Laadstation thuis
Eenvoudig laadstation zonder communicatie: 1.250 euro
Laadmix Thuis Werk Publiek laden Onderweg snelladen
Laadmix 45 % + 45% + 5% + 5% = 100%
|
Dat tool zal wel een samenzwering zijn. lol
https://mow.vlaanderen.be/tco/