hier nog zo een beschrijving, en dat beschrijft heel goed al de mogelijkheden van een volledig systeem, en dat is wat je min of meer standaard krijgt op een EQS nu, wat een optie is aan te vinken op een EQE en niet altijd als optie zit maar wel mogelijk op een C-classe
Veel componenten werken al betrouwbaar samen om een ??hoog veiligheidsniveau te bieden met momenteel meer dan veertig actieve rijassistentiesystemen:
· De actieve afstandsassistent DISTRONIC is een cruisecontrol die op alle soorten wegen automatisch een vooraf geselecteerde afstand tot voorliggers kan aanhouden.
· De actieve stuurassistent helpt de bestuurder om op zijn of haar rijstrook te blijven. Het kan alleen samen met DISTRONIC worden geactiveerd.
· De actieve spoorassistent grijpt in wanneer het voertuig de rijstrookmarkeringen en de randen van de rijstrook dreigt te overschrijden. Dit helpt bestuurders te voorkomen dat ze onbedoeld hun rijstrook verlaten.
· De actieve dodehoekassistent bewaakt slecht zichtbare zones en kan ongevallen helpen voorkomen door middel van remingrepen en waarschuwingen. De uitstapwaarschuwingsfunctie waarschuwt de inzittenden, wanneer het voertuig stilstaat, voor de aanwezigheid van andere weggebruikers, zoals passerende fietsers. Het eventuele gevaar wordt onder meer aangegeven door de sfeerverlichting in het portier.
· De actieve rijstrookwisselassistent ondersteunt de bestuurder coöperatief bij het wisselen van rijstrook. Een rijstrookwissel naar rechts of links wordt alleen ondersteund als de sensoren detecteren dat de aangrenzende rijstrook door onderbroken rijstrookmarkeringen is gescheiden van de eigen rijstrook en er geen andere voertuigen worden herkend in de betreffende gevarenzone.
· De actieve noodstopassistent remt de auto automatisch af tot stilstand op de eigen rijstrook als het systeem herkent dat de bestuurder gedurende langere tijd niet meer reageert op de verkeerssituatie of meldingen.
· De actieve remassistent registreert met behulp van de boordsensoren of er botsingsgevaar bestaat met voorliggers of overstekende danwel tegemoetkomende voertuigen. Het systeem kan de bestuurder zicht- en hoorbare waarschuwingen geven als er een botsingdreigt. Als de remreactie van de bestuurder niet toereikend is, kan het systeem ook helpen door de remdruk te verhogen als de situatie daarom vraagt. Het kan zelfs een autonome noodstop initiëren als de bestuurder niet reageert.
Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 14:13.
|