Absoluut gelijk. Een idee is goed of slecht, ongeacht de aanhang. Dat is juist mijn punt. Stel dat Hitler een goed idee had (en, hij had er wel een paar) zou ik vervolgd kunnen worden door het feit dat ik dit stel. Nochtans, Hitler had een groot deel van de Duitse bevolking, die z'n ideeën goed vond. Na de oorlog zijn gekende Nazi's vervolgd, maar het Duitse Volk is er nog wel, niet? De verkozenen werden vervolgd, niet de kiezers. Of wel soms? Dus, goede ideeën hebben, in de politiek is dikwijls levensgevaarlijk. Ten andere, JozefII van Oostenrijk heeft het hier ondervonden. En Vonck! Dat is nu juist het dilemma van democratie. Een goed idee is niet goed genoeg. Het moet een goed, algemeen aanvaarbaar idee zijn. De kunst in een democratie is dus, een goed idee algemeen aanvaardbaar te maken. Ziet ge het verschil in denkwijze? Een goed idee moet tot wet komen, de openbare mening van het goede overtuigen (en, eerlijk gezegd, zo openbaar is die dan ook weer niet, gazetten etc) Ik blijf bij m'n mening: democratie is een middel, geen doel op zichzelf. Het doel moet blijven: het welzijn van elke, afzonderlijke, individuele burger! Niet het Algemen Welzijn, dat is te gemakkelijk, dat kan zelf m'n kat. Elk individu in een vrij land heeft het recht tot het streven naar geluk. En daarmee uit! En elkeen die dat recht miskent is een tiran. Al noemt hij zichzelf democraat.
Zo eenvoudig liggen de zaken.
Laatst gewijzigd door Smile : 25 april 2005 om 00:49.
|