Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2025, 08:43   #162
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Terwijl ge niet echt filosofie moet gestudeerd hebben om een verschil te zien tussen hedonisme en onthechting. Voor niet-relativisten zijn dat antoniemen.
Ik denk dat sommige mensen een wat meer restrictieve definitie van hedonisme hebben, namelijk ogenblikkelijk en eerder puur lichamelijk plezier. U zat zuipen want nu is dat plezant, en ge vergeet dat ge morgen een houten kop gaat hebben.

MIjn "goed gevoel" is veel ruimer, en kan zelfs de bevrediging van waanbeelden en obsessies zijn, of het ingebeelde bevredigen daarvan.

Er zijn zo van die mensen die een goed gevoel hebben bij het keurig volgen van regeltjes (noem dat autisten ). Het "handelen zoals het hoort" geeft dus een zeker goed gevoel zoals het goed gevoel wanneer ge uw kast kleren hebt gerangschikt en alles op zijn plaats is. En voor sommige mensen zijn de te bevredigen regeltjes dingen die ze "plichten" noemen. Ze hebben er een rotte hekel aan om verkeerd te parkeren, dat is niet bevredigend in hun obsessie met de regeltjes volgen. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld op dat vlak. Het keurig in zijn vakje parkeren is iets dat een ongelofelijke vorm van bevrediging oplevert.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2025 om 08:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden