Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Het is duidelijk dat u geen geschiedkundige bent, (ik ook niet, ik hou me vooral bezig met het technische aspect van deze zaak, niet het menselijke). Maar dat u zo compleet uit de bocht wenst te gaan, tja, zo hebben we er nog een paar hier op't forum.
Dat het prille Israël wist dat de Arabische Liga hordes plunderaars op hen ging los laten, dat verbaasd niemand met 3 samenwerkende hersencellen.
|
Mag ik u dan feliciteren daarmee?
Citaat:
Wapenembargos tegen Israël in 1948.
De VS had dit al gesteld in 1947. Om maar 1 voorbeeld te geven. De VN deed er een schepje bovenop.
Het was de Arabische Liga die de staat Israël niet erkende en er op ging kloppen.
Dit was dan ook zowat het enige land dat wat 2derangs materiaal duur had verkocht aan Israël, waaronder een gefrankensteinde variante van de toen al verouderde ME109.
|
Er wss geen wapenembargo alleen tegen Israël. Het was in het kader van een oproep tot wapenstilstand aan de Arabieren en de Joden.
Citaat: Op 20 mei 1948 besloten de Verenigde Naties het beleid ten aanzien van het Britse mandaat Palestina te herzien en stelden de Zweedse graaf Folke Bernadotte aan als bemiddelaar, met de opdracht een alternatief aan te bevelen voor resolutie 181. De Veiligheidsraad riep op tot een wapenstilstand en stelde een wapenembargo in. Het gebrek aan wapens en munitie trof beide partijen, maar tijdens deze gevechtspauze importeerde Israël clandestien grote hoeveelheden zwaar geschut uit Tsjecho-Slowakije. Pas op 10 juni werd gehoor gegeven aan de wapenstilstand.
Citaat:
Integendeel. Israël riep zichzelf uit tot staat, en de rest zat gewoon te wachten tot de goed bewapende Arabische Liga (die enorme Britse voorraden van WO II hadden liggen) de Endlösung af gingen werken.
Als je er eens over nadenkt, ja. Westers Militair materiaal, zoals latere modellen Spitfire, tanks en kanonnen, die hebben echt onderhoud nodig.
Zelfs het Sovjet "monkeyproof" materiaal is niet opgewassen tegen het Islamitische onderhoudsschema "Als Allah het wil, werkt het". (Waarom denkt u dat alle technische werk in het Islamitische Midden Oosten gedaan wordt door verre oosterlingen onder supervisie van witneus ingenieurs en senior technici?)
Al veel langer, Brits staatsman Disraëli gaf een aanzet zo midden 19de eeuw en rijke joden lappen grond kochten van de Ottomaanse vizieren en soortgelijke rijke piefen.
Er is geen respect tussen beide groepen, maar de Islamieten waren er tot 1949 sterk in de meerderheid. Tot de Arabische moslims- nu Palestijnen- "effe opzij gingen staan" op vraag van de Arabische Liga, en het nadien de "naqbar" noemden.
Maar uiteindelijk was het resultaat in 1948 dat Israël stond als een modern bastion in een zee van 7de eeuwse bloeddorstige woestijnrovers.
|
De meerderheid zou democratisch kunnen beslissen. Maar zonder wederzijds respect gaat dat niet lukken.
Citaat:
De Arabische moslims die wel met Joden konden opschieten, nu 2 000 000 nazaten in Israël hebben.
Jordanië "veroverde" de West Oever -wat sommigen nu "Palestijns gebied" noemen, en Oostelijk Jeruzalem (Internationaal beschermd gebied, jaja) en na een tijdje UNWRA kampen toeliet.
Egypte de Sinaï en Gaza tot militair protectoraat uitriepen, en de paar 10 000 genaqbarden daar gewoon lieten rotten tot de UNWRA met bakken geld begon te slingeren.
|
De Arabische moslims die wel met Joden konden opschieten hebben dan Hamas voortgebracht. En Hamas kon op Joden schieten. Een vreemde voorstelling van zaken.