Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2025, 09:08   #12
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als jij een fransman op zijn teut wil slaan omwille van zijn Fransman zijn, ja. Je mag wel kotsen van de franse taal.

Natuurlijk is er een flou zone waar je zou beweren dat je een Fransman op zijn teut wil slaan zonder dat te doen. Je mag niet aanzetten tot misdaad. Maar je mag volgens mij wel pleiten voor een verandering van wetgeving zodat wat nu een misdaad is, dat in de toekomst niet meer is.

Dat is dan ook waarom ik niet oproep tot het neermeppen van kopvodden, dat mag nu immers niet. Maar ik pleit wel om de wetgeving te veranderen zodat het neermeppen van kopvodden legaal wordt, en zelfs door de overheid aangemoedigd.

Ik zie niet in hoe dat an sich onwettig kan zijn. Ik vergelijk dat met, zeg maar, homo huwelijken en abortus. Ooit waren homo huwelijken onwettig. Wie als burgemeester toch een homo huwelijk vierde was onwettig bezig. Oproepen tot homo huwelijken zou dus het oproepen tot misdaad zijn. Maar oproepen om de wet te wijzigen, zodat wat ooit een misdaad was, namelijk een homo huwelijk, nu wettelijk te maken, is gebeurd, en ik zie niet goed in hoe dat systematisch onwettig zou zijn om daartoe op te roepen.

Op dezelfde wijze was abortus ooit een misdaad. Oproepen om abortus te plegen was dus het oproepen tot het plegen van misdaden. Maar het oproepen om dat geen misdaad meer te maken, en dat zelfs openbaar te helpen, kan an sich geen misdaad zijn. Zo ging het trouwens, en nu is abortus onder zekere condities perfect wettelijk. Zonder dat oproepen kan dat niet.

Ik roep dus op om onze wetgeving zodanig te veranderen dat het neermeppen van kopvodden legaal wordt, en zelfs aangemoedigd. Maar ik roep zeker niet op om nu al zulke hedendaags nog onwettelijke dingen te doen.

Jij mag dus oproepen om Fransen neer te meppen wettelijk toe te laten, maar je mag niet stellen dat je Fransen wil neermeppen zolang dat onwettig is, want dat zou mensen kunnen inspireren om het al te doen voor de wet veranderd werd.
Wie wilt er nu niet op joden hun teut slagen zonder eigenlijk antisemiet maar gewoon antijood te zijn?