Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2025, 06:52   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nu wil men dus de voorkeur van het partij bureau 'afschaffen', maar als ge dat wilde, dan gaat ge gewoon de eerste N bollekes van de lijst rood maken he.

Dus in plaats van 1 bolleke bovenaan, is een lijststem nu N bollekes bovenaan.

Mocht men echt de "lijststem" willen afschaffen, dan zou men de namen in ALFABETISCHE VOLGORDE op de lijst moeten zetten he.

Als ge een lijststem uitbrengt, wil dat zeggen dat ge ergens vindt dat wat voor U van belang is, de partij is, en niet welke kwasten. Kortom, ge zegt "partij, ik ga akkoord met uw programma, en stuur de kloefkappers op die ge zelf wilt, ik hou mij niet bezig met die details".

Als ge een naamstem uitbrengt, hebt ge een voorkeur voor een persoon, die "toevallig" of niet lid is van een partij. Als ge meerdere naamstemmen uitbrengt, dan zegt ge grosso modo dat een van die lieden, gelijk wie, voor U de affaire doet.

Nu wil men zogezegd de partij stem wegdoen. Maar de partij mag nog altijd de voorkeurvolgorde van de personen geven. Als ge de bollekes bovenaan dus kleurt, zegt ge "kijk, voor mij is het kifkif, zolang het maar uw chouchoukes zijn zoals ik met een lijststem had gedaan".

Men kan "de voorkeur van de partij" enkel wegvegen als men verplicht om lijsten aan te bieden die geen enkele voorkeur bevatten. Kortom, de ganse lijst van mensen van de partij die potentieel zouden kunnen willen verkozen zijn. Lange lijsten.

Men zou nog verder kunnen gaan, en zelfs geen partijlijsten meer toelaten, maar gewoon een lange lijst van namen van alle kandidaten van alle partijen door elkaar.
Ge hebt ook nog het systeem dat ge op meerdere lijsten moogt stemmen, als uw aantal stemmen maar niet hoger is als het aantal te verdelen mandaten.

Maar daar wil uiteraard geen enkele partij iets van weten.

Soms denk ik: "Ik zou graag op die of die persoon gestemd hebben, maar als lid van de N-VA kan ik dat niet."
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden