Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En, Dimitri, ondervind jij ook die grote problemen waarover de doorluchtige Opperbubbel Hans I le Grand spreekt, wanneer je de landsgrens oversteekt en plotseling op een ontstellende wijze geconfronteerd wordt met een andere verkeersreglementering?
|
Het is een verschrikkelijke ervaring. Het begint al bij de grens, als ik langs de kant moet gaan staan om het bord met de maximumsnelheden te bestuderen. Eens de grens gepasseerd is, is het verkeer nauwelijks nog te volgen: wagens rijden elkaar zonder opgave van reden voorbij, je moet in de rij gaan staan om een knooppunt of een stad te bereiken, je wordt gedwongen te wachten voor zogenaamde 'verkeerslichten' omdat mensen zomaar de weg oversteken, op veel plaatsen liggen er vreemde obstakels midden op de weg die maar ternauwernood te omzeilen zijn via een weg die er rondom loopt, overal langs de weg worden ongevraagd foto's van je genomen, enz. enz. enz.
Ik had mij al voorgenomen om voortaan met de trein te gaan, maar ook dat is niet veilig: de Nederlandse treinen rijden rechts en de Belgische links, dus botsingen zijn onvermijdelijk. Ik durf eigenlijk alleen nog met het vliegtuig naar België.