Los bericht bekijken
Oud 14 september 2025, 15:46   #919
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ah zo. Niet het publiek verheerlijken van politieke moorden is het probleem.
Als die voorbij zijn, waarom zou dat een probleem zijn ?

Zoals ik stelde, in het algemeen is men in de grond tevreden als anderen die geen nut voor U hebben, afgemaakt worden, volgens mij. Enfin, ik toch. Ik heb in het algemeen graag dat volk dat voor mij geen belang heeft, afgemaakt wordt. Ik geniet van de doden in Gaza bijvoorbeeld, en van de dode Russen en zelfs van dode Oekrainers en zo. Als er natuurrampen gebeuren in vreemde landen vind ik dat plezant. Ik denk dat dat normaal is gezien wij met veel te veel zijn. Waarom zou die perfect rationele mening taboe moeten zijn ?

Het is natuurlijk iets helemaal anders dan zelf gaan moorden, omdat dat een ganse hoop problemen met zich meebrengt, problemen waarmee ik over het algemeen zelfs AKKOORD ben omdat die deel uitmaken van een akkoord: gij vermoordt mij niet, en de prijs die ik betaal is problemen krijgen als ik U vermoord. Maar uiteraard WENS ik dat anderen vermoord worden, alleen besef ik dat ik het zelf beter niet doe he.

Dat is een beetje zoals wensen dat ik stinkend rijk ben, maar dat wil niet zeggen dat ik niet besef dat ik ambras ga krijgen als ik miljarden ga stelen. Maar het idee dat ik miljarden zou kunnen stelen en daar rijk mee zijn, is toch iets dat "normaal" is zou ik denken, ook al gaat dat niet leiden tot werkelijke pogingen.

Nu begrijp ik ook wel de vraag tot hypocriete terughoudendheid en het moeten doen alsof men moorden niet goedkeurt, omdat voor de naasten en vrienden zoiets extra pijnlijk is. Die afspraak om daar wat terughoudend over te zijn behoort dus ergens tot de hypocrisie van de beleefdheid. Maar het blijft een afwijking van het oprecht uiten van een mening he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2025 om 15:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden