Los bericht bekijken
Oud 14 september 2025, 17:06   #566
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik bedoel gewoon:
- dat in een echte primitieve maatschappij de mythische voorstellingen even 'evident' zijn als een boom
Ha ja, ik heb dat hier al geschreven. Ik ben katholiek opgevoed, en voor mij als kind herinner ik mij nog levendig dat het geloof geen geloof was, maar gewoon een deel van de feiten, mede zoals de wereld is rond en zo. Kortom, Jezus was een enorme tovenaar, en hij had zijn toverkrachten doorgegeven aan Petrus, de paus, en van daaruit waren alle geestelijken dus ook tovenaars.
Ik herinner mij mijne meester van het eerste studiejaar - ik had niet door dat de 2 eerste uren van de dag catechese waren, ik heb dat pas op 't einde van 't jaar ontdekt dat het uurrooster uithing aan de deur van de klas ; ik dacht dat de meester vond dat het nog te vroeg was om te werken, en dus wat keuvelde over Jezeke en zo alvorens er echt aan te beginnen - dat hij een foto toonde van een huwelijk, waar de man en vrouw elkaar een hand gaven, en de pastoor daar zijn hand boven hing. "hier doet de priester de huwelijksband ontstaan" zegde hij. Ik zie het nog voor mij. Ik was onder de indruk. Die tovenaar kon een huwelijk doen ontstaan gewoon door daar zijn hand boven te houden amaai !

Ik was daar dus mee weg, tot aan mijn 12de jaar. Wij hadden in het eerste jaar humaniora het vak godsdienst van Pater Overste himself. Nu dacht ik dat dat ne belangrijke meneer was in de kerk, ne Pater Overste. Dus vroeg ik hem welke toverkrachten hij dan wel had. Toen die vijnsde van niet te begrijpen welke de evidentie was die ik vroeg, legde ik mijn visie uit, en vroeg of hij bijvoorbeeld potloden of zo kon laten zweven. Hij was ontevreden en stelde dat ik niks niemandalle begrepen had.
Onder de algemene hilariteit die erop volgde had ik een straf.
Ik was niet gelovig meer. Altijd atheist geweest sinds die dag.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2025 om 17:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden