Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn.
|
Moest je eens de moeite doen het originele artikel of tenminste
dit betreffende carscoops.com te lezen, dan weet je dat je dingen afleidt uit een "plof-artikel" waar ze onnodige dingen fantaseren en vooral het belangrijkste weglaten.
Voorweg, het gaat enkel om het tweede kwartaal of 3 maanden van 2025 tov tweede kwartaal 2024.
- auto55.be doet precies of het YTD 2025 is, niet dus.
- auto55.be heeft geen zinnetje over wat in dat tweede kwartaal bezig was met - Elon Musk als politieke raadgever (DOGE), het eerste semester van 2025, en die dus allesbehalve bezig was met Tesla, dus zeker nadelig voor de terughoudendheid of de druppel waarom men (Dems) naar een ander merk "overliep".
auto.55.be hield het bij deze "Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin"
- auto55.be heeft zelfs nog zinnen over voor de modellen S/X amai, want in carscoop helemaal niet vermeld, sowieso evident dat het allesbehalve volumemodellen zijn, eigenlijk nooit geweest sinds de productie van het model 3 vanaf juli 2017.
- auto55.be wil ook geen zinnen kwijt over dat Tesla er nog steeds bovenuitsteekt qua BEV en dat nog steeds meer overlopers zijn van andere merken naar Tesla dan omgekeerd, enkel die verhouding is sterk gedaald wat toch de bedoeling was van Tesla als pionier. Tesla wou dat andere automerken zouden volgen in electrificatie.
- auto55.be heeft dan ook geen zinnetje over dat daardoor de algemene loyaliteit ten aanzien van elektrische auto's is verbeterd en is gestegen van ongeveer 40 procent in 2021 naar 43,5 procent.
- auto55.be lijkt dan de doelstelling van Tesla niet begrepen te hebben:
Citaat:
Elektrische voertuigen:
Het bedrijf ontwikkelt en produceert aantrekkelijke elektrische auto's voor de massa om de adoptie van EV's te stimuleren.
|
Soit denk er het jouw van na het lezen van:
Het auto55.be-artikel laat ik zwart, het carscoop-artikel met US-context zet ik blauw eronder (ggl-vertaling), en het belangrijke daarin - wat auto55.be soms gewoon weglaat - onderlijn ik. Ik begrijp wel dat auto55.be het kort wil houden met - vooral kritiek op Tesla en Musk - dat geeft blijkbaar meer clicks.
https://www.auto55.be/nieuws/35348-e...sla-is-de-dupe
Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof –
Tesla is de dupe
22-09-2025
Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit.
Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij
Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren.
Carscoops.com:
Tesla-eigenaren die overstappen op diesels zouden wel eens de grappigste wending van 2025 kunnen zijn
Door Brad Anderson 21 september 2025
Een ouder wordende line-up en de politieke voorkeuren van Elon Musk worden gezien als belangrijke factoren die bijdragen aan de verschuiving.
Nog niet zo lang geleden hadden traditionele autofabrikanten moeite om Tesla bij te benen, omdat steeds meer kopers hun benzineauto's inruilden voor de elektrische modellen van het Californische merk. Nu lijkt het tij te keren. Nieuwe gegevens tonen aan dat de merkloyaliteit van Tesla merk aanzienlijk is gedaald, met een groeiend aantal eigenaren die niet alleen overstappen naar concurrerende merken, maar in sommige gevallen zelfs elektrische auto's helemaal laten varen voor dieseltrucks van merken zoals Chevrolet en Ford.
Kopers zijn kritisch, fans niet.
Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%).
Uit een nieuw onderzoek van S&P Global blijkt dat de merkloyaliteit van Tesla in de VS in het tweede kwartaal van 2025 met 9,4 procent daalde ten opzichte van het jaar ervoor, tot 58,1 procent. Daarmee liep het bedrijf achter op Ford met 59,6 procent, hoewel het net voor Chevrolet bleef met 58 procent, Toyota met 57,3 procent, Honda met 54,9 procent en Mercedes-Benz met 54,2 procent.
Verouderd modellengamma en imagoproblemen
Volgens S&P Global begonnen de loyaliteitscijfers bij Tesla eerder dit jaar te dalen, deels door het verouderde modellengamma en de afhankelijkheid van slechts twee veel geproduceerde voertuigen: de Model 3 en de Model Y. Beide hebben updates gekregen, maar hun geschiedenis gaat jaren terug. Zonder nieuwe toevoegingen worden kopers steeds meer verleid door concurrerende merken die een bredere keuze bieden. Bovendien blijven de politieke voorkeuren van topman Elon Musk veel eigenaren afschrikken.
Hopeloos verouderd gamma
Dat klanten bij Tesla weg gaan, heeft volgens het analysebureau een aantal voor de hand liggende redenen. De voornaamste: het gamma van Tesla is verouderd. Het merk gedroeg zich op dat vlak nooit als een traditionele autobouwer met traditionele productcycli van een jaar of zeven. Maar het krijgt die houding nu als een boemerang in het gezicht terug. De Tesla Model S en X zijn bij de oudste voertuigen op de markt. Hopeloos voorbijgestreefd. En ook de grote volumemodellen van het merk - de 3 en Y - zijn inmiddels al op leeftijd. S&P zegt dat enkele updates dat onvoldoende kunnen verhullen. En minsten zo belangrijk: Tesla lijkt opvolgers nog altijd geen prioriteit te vinden. Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin.
Analisten benadrukken dat Tesla's daling niet alleen te wijten is aan een afwijzing van elektrische auto's, maar eerder aan het feit dat kopers overstappen naar merken die een meer gevarieerd aanbod en uitrustingsmogelijkheden bieden. BMW, Mercedes-Benz en Toyota behoren tot de grootste winnaars wanneer Tesla's sedan- en SUV-kopers overlopen, wat de beperkte variëteit van het merk benadrukt.
Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor
Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race.
[color="blue"]Overstappen op andere brandstoffen, waaronder diesels
Van degenen die Tesla de rug toekeerden, koos 68,9 procent in de eerste helft van dit jaar een andere elektrische auto als hun volgende auto, een daling ten opzichte van een piek halverwege de jaren 70 in 2023. De resterende 31,1 procent stapte over op een andere brandstofsoort, waarbij 28,2 procent overstapte op hybrides en een onverwachte 2,9 procent koos voor diesel, een ongebruikelijke stap voor voormalige elektrische automobilisten.
Andere interessante bevindingen uit het onderzoek tonen aan dat toen ex-Tesla-eigenaren naar Chevrolet overstapten, 55 procent terugging naar benzine, 37 procent koos voor een andere elektrische auto en bijna 8 procent op de een of andere manier in diesels belandde, aldus Autonews. Het rapport verklaart die laatste groep niet,
hoewel het moeilijk is je niet voor te stellen dat veel, zo niet alle,
Cybertruck-eigenaren ontevreden zijn over de overstap naar
dieselaangedreven Chevy Silverado's.
Citaat:

Tesla's voorsprong op Ford is ook kleiner geworden, met een veroveringsratio die daalde van 2,4 naar 1,9% een jaar eerder. Van de overstappers naar Ford kocht de helft een benzinemodel, 29 procent bleef elektrisch, 13 procent koos voor hybrides en 5 procent koos voor diesel. BMW ziet er ook niet veel beter uit voor Tesla: 47 procent van de overstappers koos voor benzine, 42 procent voor elektrisch en 11 procent koos voor hybrides.
Herhaalde kopers van elektrische auto's verliezen momentum
Over het algemeen is de loyaliteit aan batterij-elektrische voertuigen gedaald tot 58,7 procent in 2025, een daling ten opzichte van bijna 68 procent twee jaar geleden. Dit wijst op een bredere afname van herhaalde elektrische auto-aankopen. Traditionele verbrandingsmotoren hebben nog steeds de hoogste loyaliteit met ongeveer 84 procent, hoewel dit cijfer geleidelijk daalt. Hybrides winnen terrein, maar blijven achter bij zowel ICE- als BEV-modellen.
Daarentegen neemt de loyaliteit toe onder kopers van andere elektrische merken. De loyaliteit voor brandstoftypes van elektrische auto's van andere merken dan Tesla is gestegen tot 46,4 procent, van ongeveer 45 procent in 2020. Dit suggereert dat gebruikers buiten het Tesla-ecosysteem meer gemotiveerd zijn om elektrisch te blijven. De algehele loyaliteit aan elektrische auto's is ook verbeterd en is gestegen tot 43,5 procent, vergeleken met ongeveer 40 procent in 2021, aangewakkerd door een golf van concurrerendere modellen.
Tesla wint nog steeds veel kopers
Zelfs met een toenemend aantal overstappers blijft Tesla een aanzienlijk deel van de kopers aantrekken. In het tweede kwartaal won het ongeveer twee keer zoveel Chevrolet-rijders als Chevrolet-rijders Tesla-rijders. Die verhouding is echter sterk gedaald ten opzichte van slechts 4 op 1, een jaar geleden.
Het verschil is nog duidelijker als we kijken naar BMW. Tesla's verhouding tussen overstappers en veroveraars ten opzichte van het Duitse merk lag rond de 9 op 1. Nu BMW een veel breder scala aan elektrische modellen aanbiedt, is dat cijfer gedaald tot slechts 1,5 op 1.
Daarentegen neemt de loyaliteit onder kopers van andere elektrische merken toe. De loyaliteit voor elektrische auto's van andere merken dan Tesla is gestegen naar 46,4 procent, vergeleken met ongeveer 45 procent in 2020, wat suggereert dat gebruikers buiten het Tesla-ecosysteem meer gemotiveerd zijn om elektrisch te blijven. Ook de algemene loyaliteit ten aanzien van elektrische auto's is verbeterd en is gestegen van ongeveer 40 procent in 2021 naar 43,5 procent. Dit is te danken aan een golf van concurrerender en aantrekkelijkere modellen.
|