Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Ik ga niets nemen omdat er gene van 2004 tussen zit.
|
Uiteraard niet. Het topic heeft het ook over directe injecties met turbo, zoals de diesels directe injecties met turbo zijn, kwestie van geen peren met appelen te vergelijken.
Dat de oude benzines met indirecte injectie (verneveling in het inlaatsspruitstuk) meestal grotere motoren waren en navenant meer verbruiken ontkent ook niemand.
Toen was er ook geen downsizing zoals vandaag en hadden de atmosferische benzines vergelijkbare cc zoals de diesels.
Enkele jaren geleden kreeg zelfs de zwaarste BMW 7 serie (G11) een 2 liter-viercilinder instapper naast de 6 cilinder 3000 cc, en verder de 4400 cc V8 of 6500 cc V12 als topversie. Omdat die 2000 cc reeds voldoende PKs en koppel leveren...
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G11#Ottomotoren
Bij de opvolger G70 hebben ze wijselijk toch de 2000 cc geschrapt en is de instapper terug een 6L 3000 cc:
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G70
Een 4 cilinder broemt niet zo zacht als een 6 cilinder in lijn hé.