Los bericht bekijken
Oud Gisteren, 13:03   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Elektrische wagens maken evenveel lawaai als plofwagens boven de 30 km/u.
Het gaat over stedelijk verkeerslawaai. Dus daar maken EVs veel minder geluid, je bevestigt het.

In de drukke stad staan de autos dikwijls stil en wordt er dus veel minder dan 30 kmu gemiddeld gereden (15 kmu). In Brussel is de algemene Vmax zelfs 30 kmu geworden.

In het stadscentrum - ook tijdens rustigere - uren zal/kan de auto gemiddeld niet sneller zijn dan de fiets, en zeker tijdens de spitsuren is de gewone fiets veel sneller dan de auto:
Citaat:
https://www.standaard.be/binnenland/.../42000151.html

Fiets in spits kwartier sneller dan auto

Binnen een straal van twaalf kilometer rond het Antwerpse stadscentrum klopt tijdens de ochtendspits de fiets de wagen met 15 tot 20 minuten.
15 december 2016
Citaat:
Met een stadsfiets is de gemiddelde snelheid in het stadscentrum tussen de 13 en 22 km/u, terwijl de gemiddelde snelheid van een auto daar vaak lager ligt, rond de 15 km/u door verkeersdrukte en files. Fietsers hebben daarom voordelen in de stad, omdat ze vlotter kunnen doorfietsen en parkeerproblemen vermijden.

https://www.megabikemobility.be/blog...s-voor-de-stad


Citaat:
Stillere straten in de stad - EV's kunnen helpen om het lawaai te verminderen.

Geluidsoverlast in steden is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een belangrijk gezondheidsprobleem - en elektrische voertuigen kunnen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van het lawaai. Naast het uitstoten van nul uitlaatgassen, zijn volledig elektrische voertuigen ook veel stiller dan hun diesel- en benzine-tegenhangers.

Snelheid van 0 - 30 km/u.

Over het algemeen zijn elektrische voertuigen bij een constante lage snelheid ongeveer 2-5 dB stiller dan vergelijkbare voertuigen met verbrandingsmotoren. Als elektrische voertuigen waarschuwingsgeluiden gebruiken om de veiligheid van voetgangers te verbeteren, is het verschil ongeveer 1 dB minder.

https://www.hyundai.com/be/nl/elektr...-lage-snelheid
Een lange rij autos die stil staan voor een rood licht bvb, neem nu 2 rijvakken, dus waar ook diesel-autos en dus vrachtwagens en bussen kunnen bijstaan. Geluidsbronnen moet men wel log_10 logaritmisch tesamentellen.

Dus hoe meer EV hoe stiller het STADSverkeer.

Citaat:
Ze zijn meestal groter en zwaarder.
Ik denk het niet. Bovendien speelt dat geen rol qua geluid.

Citaat:
Daarnaast maken ze ook nog eens meer lawaai bij het in achteruit staan, alsof ze camionettes zijn met een serieuze dode hoek.
Dat doen ze helemaal niet.
Tenzij je het verplicht geluidssysteem bedoelt voor de veiligheid maar dan moeten ze rijden (onder 30 kmu) en niet stilstaan, en ook dan zijn ze 1 db stiller, een geluidsverschil wat men bij 1 EV niet hoort maar wel bij 10 piepende plofwagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden