Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2025, 09:20   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

ChatGPT:
Ik kon geen betrouwbare aanwijzing vinden dat HLN Shop / shop.hln.be een geautoriseerde Microsoft?reseller is.

Wat ik wel vond:

HLN Shop biedt een “Windows?11 – professionele licentie sleutel met trainingen” aan voor €10, met vermelding dat je een voucher ontvangt die geactiveerd moet worden via een link (“interplein.org/dpg-win11”)
HLN - Het Laatste Nieuws Shop

In de voorwaarden wordt vermeld dat de voucher slechts 6 maanden geldig is en dan moet worden geactiveerd via die link.

Er is geen officiële vermelding op hun site of in openbare bronnen dat HLN Shop deel uitmaakt van Microsoft’s officiële reseller?programma (zoals “Authorized Reseller”, “Microsoft Partner”, etc.).

Bij hun Office?aanbod staat een vermelding “U ontvangt een refurbished licentie sleutel vanuit een officiële Microsoft Reseller” — maar dit is een bewering op hun eigen site, er is geen onafhankelijke verificatie van deze claim.

Gezien deze punten is het zeer onzeker (en onwaarschijnlijk) dat het aanbod van HLN Shop voor zulke extreem lage prijzen legitiem is volgens Microsoft’s regels.

Als je wil, kan ik verder kijken of ik in bedrijfsregisters of via Microsoft-partnerlijsten kan nagaan of HLN Shop ooit erkend is, en zo ja, onder welke voorwaarden — dat kan wat tijd kosten. Wil je dat ik dat voor je uitpluister?

Grok:
Bij aanbiedingen zoals Windows 11-sleutels voor €10 via HLN Shop (of andere platforms) is de kans groot dat deze sleutels niet voldoen aan de UsedSoft-voorwaarden. Ze kunnen afkomstig zijn uit illegale bronnen, zoals misbruikte volume-licenties of grijze importen, en zijn dan niet legaal. Zelfs als ze technisch werken, loop je risico op deactivatie of geen toegang tot updates.
Conclusie
Het UsedSoft-arrest maakt doorverkoop van gebruikte softwarelicenties legaal onder strikte voorwaarden, maar dit geldt niet automatisch voor alle goedkope Windows-sleutels. Controleer altijd of het om een retail-licentie gaat en of de verkoper aantoont dat de licentie eerlijk is verkregen en de oorspronkelijke gebruiker deze niet meer gebruikt. Voor zekerheid is een officiële aankoop via Microsoft of erkende retailers (zoals Coolblue) veiliger. Voor meer details kun je de uitspraak van het HvJ-EU nalezen of Microsoft's licentievoorwaarden checken.

Als je dat het Het Laatste Nieuws niet lager kon vallen vallen ze nog lager. Het is nog lager dan Het Laagste Nieuws. Het is Het Lamste Nieuws.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden