Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/natuur-en-.../56498757.html
Satellieten identificeren vanuit ruimte methaanlek op offshore-installatie
Via satellietwaarnemingen hebben wetenschappers voor het eerst een groot lek ontdekt van het krachtige broeikasgas methaan, en dat op een offshore-installatie, zo blijkt uit een recente studie.
12 juni 2022 om 17:16
Het gaat om een nieuwe stap in het technologische arsenaal dat het mogelijk maakt om vanuit de ruimte bronnen te identificeren die uit de fossiele brandstofindustrie lekken.
De fossiele brandstofsector stootte in 2020 bijna 120 miljoen ton methaan uit, bijna een derde van de uitstoot door menselijke activiteit, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA), dat schat dat het weglekken van dit schadelijke gas gemakkelijk kan worden vermeden.
In de nieuwe studie, die is gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Science and Technology Letters, is voor het eerst een pluim geïdentificeerd van een olie- en gasproductieplatform in de Golf van Mexico waarbij in december gedurende 17 dagen ongeveer 40.000 ton is vrijgekomen.
Het platform, in de buurt van Campeche in het zuiden van Mexico, is een van de grootste in het land.
“Onze resultaten tonen aan hoe satellieten methaansporen van offshore-infrastructuur kunnen detecteren,” aldus een van de auteurs Luis Guanter, van de Polytechnische Universiteit van Valencia in Spanje.
“Dit effent het pad voor een systematische monitoring van industriële emissies van offshoreplatforms”, voegt hij eraan toe.
|
Omgerekend naar
Global Warming Potential (GWP) of CO2-equivalent is dat maal 25 of
3 miljard ton per jaar enkel door lekken die gekend zijn?

Wat met de lekken die nog niet opgespoord zijn? Is daar een ruwe schatting van? Dat lijkt me toch significant genoeg.
En dat voor ruwe olie en aardgas op te boren? Dan heeft het fossiel voertuig nog geen liter verbrand van de eindproducten benzine/diesel/cng/lpg.
Hopelijk gaat men dat ook eens bijtellen, of wordt dat al gedaan? om de levencyclus-CO2 van alle soorten motorvoertuigen te berekenen.
Bij levencyclus CO2-onderzoek naar aardgasvoertuigen houdt men er rekening mee, tenmiste dat deel lekken van gascentrales en pijpleidingen, dus onvoldoende omdat men de lekken van de boorputten niet meetelde:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...n-en-vijf-ant/
kwestie van de cng-autos plotseling meer meer CO2-uitstoot te verklaren dan dieselwagens...
Want bij electrische voertuigen wordt dat allemaal nauwgezet berekend.
Die (methaan)lekken kunnen dan zeker bij het filmpje in onderschrift: