Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht
Akkoord. Het probleem (persoonlijke opinie) zit hem nog in de batterij technologie. Een grote bak heeft genoeg plaats om 75-80KWh batterijen te stockeren voor een goed rijbereik. Met een compacte wagen zit je voorlopig nog aan 40-50 KWh. Voor een "normale" gebruiker is dat geen probleem voor 80-90% van de verplaatsingen. Maar die 10-20% dat je een lange rit wil maken is "ambetant" en dus een rem om die wagen aan te kopen.
Van zodra men 75-80 KWh in een compacte wagen als een Renault 5 of Citroën 3 of iets dergelijks kan steken, zou dat, voor mij althans, een nobrainer zijn om daarvoor te gaan.
|
Bij een kleine wagen of 4 meter-klasse denkt men eigenlijk niet aan zeer lange ritten (snelweg), dan moeten ze ook zeer aerodynamisch zijn om een goed rijbereik te hebben. Maar om eens mee te gaan kijk ik eens in ev-database. Daar vind men in de 4 meter klasse ca. 50 kWh batterijpacks, bij de
Renault 5 e-tech netto 52 kWh, maar die is ook maar 3,92 m lang en vooral maar een wielbasis van 2,54 meter ter beschikking.
Daar vind ik (met filters)
maar 1 wagen (edit: 2 wagens) die nog in de compacte B-klasse ingedeeld is met een praktisch rijbereik van minstens 450 km, de Kia EV3 Long Range.
Citaat:
1 voertuigen gevonden Kia EV3 Long Range, € 41.495
Bestelbaar sinds juli 2024 B 5 5 V2L
Bereik 455 km, Verbruik 171 Wh/km, Gewicht 1.885 kg
0-100 7,7 sec 1-Stop Range 472 km Accu* 78,0 kWh
Snelladen 105 kW Trekgewicht 1.000 kg Laadruimte 485 L
Prijs/bereik € 91 /km / € 41.495
|
Dat is voorlopig de kortste wagen met 75-80 kWh batterijpack met een bruikbare 78 kWh op een wagenlengte van 4,30 meter en 2,68 m wielbasis.
De wagen heeft standaard V2L dus de batterij kun je ook als stroombron gebruiken.
Die heeft een praktisch rijbereik van 455 km (WLTP: 605 km), snelladen 10%-80% gemiddeld aan 105 kW of in 33 minuten, of op een kwartier snelladen komen er 142 km bij (alles praktijkwaarden gemiddeld, in de zomer is het 163 km erbij, in putje winter 126 km, de wagen heeft wel geen warmtepomp standaard die optie memen kan daar zeker helpen).
Die EV3 LR (in de standaard-uitvoering) krijgt daarvoor een voldoende geschiktheid voor lange afstanden of 3 sterren op 5:
Small car, big range?:
https://www.youtube.com/watch?v=Lu7qbFWf6i0
Die ev-database filter werkt ook perfect want ik weet dat er nog een VW ID3 Pro S is, die maar 4,26 m lang is met een zeer lange wielbasis van 2,77 m waar ze een 79 kWh netto batterijpack in krijgen, die heeft nog wat meer rijbereik (475 km) en haalt 3,5 sterren op 5 geschiktheid lange afstand, ook omdat die sneller kan snelladen (135 kW gemiddeld). En heeft een standaard warmtepomp. Kan op een kwartier 167 km tot 218 km snelladen (1 stop range = 15 minuten snelladen)
Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/3334...agen-ID3-Pro-S
VW ID3 Pro S, Prijs vanaf € 39.990
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * 475 km
Verbruik Voertuig * 166 Wh/km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 568 km
Verbruik Normering 156 Wh/km
Verbruik Voertuig 139 Wh/km
Afmeting en Gewicht
Lengte 4264 mm
Breedte 1809 mm
Breedte met spiegels 2070 mm
Hoogte 1564 mm
Wielbasis 2770 mm
Massa Rijklaar 1957 kg
Geschiktheid Lange Afstand
Zomerse omstandigheden 617 km 1-Stop Range
Gemiddelde omstandigheden 536 km 1-Stop Range
Winterse omstandigheden 474 km 1-Stop Range
|
De zeer compacte B-klasse of 4 meter-wagens zijn voorlopig nog te klein om een plat batterijpack van 75 kWh in de bodem te leggen, mss dat het bij de solid state batterijpacks wel gaat, die verwacht men pas tegen 2030, maar de prijs voor die techniek zal navenant hoger zijn.
Of de constructeurs ze gaan maken is een ander thema.
De grootste keuze aan long range wagens en - nog niet te lang voor een korte garage - vindt men in de 4,5 meter of lage middenklasse.