1. UK gaat zijn beslissing aanpassen om nieuwe inschrijvingen van fossiele wagens te verbieden vanaf 2030 (of 5 jaar eerder dan de EU).
Als uitzondering voor die 5 jaar gaan ze nog bepaalde (stekker)hybrides toelaten tot 2035. In het strengste geval zullen dat enkel plug-in-hybrides zijn met voldoende electrisch rijbereik.
Deze definitie is nog niet beslist, maar vanaf 2035 is het ook R.I.P. voor nieuwe PHEV:
2. Noorwegen heeft al in 2017 gedacht aan een ICE-ban vanaf 2025, maar dat blijkt niet meer nodig te zijn met 98,3 % BEV-inschrijvingen:
https://cleantechnica.com/2025/10/08...l-y-dominates/
Ze denken nu aan stimulatiemaatregelen om de bestelwagens en vrachtwagens ook electrisch te krijgen:
https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/
3. Zwitserland dan nog, die zullen zich richten naar wat de EU gaat beslissen, omdat CH dezelfde CO2-restricties heeft als de EU gaat opleggen.
Citaat:
https://www.fahrlehrer-portal.ch/lan...verbrenner-aus
Het EU-verbod op verbrandingsmotoren heeft ook gevolgen voor Zwitserland
Vanaf 2035 worden er geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer in de EU geregistreerd.
Wat betekent het EU-verbod voor Zwitserland?
Zwitserland is geen lid van de EU en hoeft zich daarom niet te houden aan de verboden die het Europees Parlement heeft aangenomen. In de praktijk moeten nieuwe auto's die in Zwitserland worden verkocht echter al voldoen aan de EU-regelgeving – waaronder bijvoorbeeld die met betrekking tot CO2-uitstoot. Bovendien zal geen enkele fabrikant auto's met verbrandingsmotoren specifiek voor de Zwitserse markt produceren als deze in de EU verboden zijn. Voertuigen op fossiele brandstoffen zullen dus ook zonder verbod op verbrandingsmotoren van onze wegen verdwijnen.
|
4. Voor Ijsland en andere landen zal hetzelfde gelden als CH.