Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
“Ik heb de hele dag nog geen euro fooi gezien”: hoe de horeca ons weer gul kan doen tippen
Het is al enkele jaren aan de gang: de fooi dreigt te verdwijnen. Door het duurdere leven en contactloos betalen houden steeds meer klanten de hand op de knip op café en restaurant. Wie geeft er tegenwoordig nog wel een fooi? En hoe kan de horeca de neerwaartse trend weer omkeren?
https://www.hbvl.be/economie/ik-heb-.../93159148.html
Geef je zelf al eens een fooi? Of vind je het zo al duur genoeg?
Tja, als je voor een taske koffie al meer dan 3 euro moet neertellen, dan moet je volgens mij niet ver zoeken waar één van de oorzaken zit.
|
Het is me altijd een raadsel geweest waarom fooien blijkbaar alleen (moeten) worden gegeven daar waar men eet of drinkt ? Vandaar misschien de uitdrukking 'drinkgeld' ?
Waarom geven we geen fooi aan onze tandarts die ons niet zelden verlost van een helse pijn? Of aan de poetsvrouw in het ziekenhuis of aan een plichtsbewuste verpleegster en of bejaardenhelpster ? We geven toch ook geen fooi aan de buschauffeur of aan de leraar van onze kinderen ?
Nochtans is veel van die mensen hun taak een pak meer belastend en of gevaarlijker dan wat cola of pinten op tafel zetten.
Gezien het geven van fooien blijkbaar alleen maar van toepassing is voor de mensen die werken in drank en eethuizen en niet voor al de andere niet zelden veel nuttigere beroepen geef ik dus nooit een fooi.
PS : trouwens de dag van vandaag komt men in de horeca steeds minder vriendelijke mensen tegen. Het is precies allemaal dik tegen hun goesting.