Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
Onzin.
De meeste miljonairs in Belgie hebben gewoon goed geërfd.
|
Je stelde dat ze riante pensioenen hadden. De enige manier om een riant pensioen te hebben is door veel bij te dragen.
Je lijkt echt pensioen met leefloon en kindergeld te verwarren. Misschien is dat normaal gezien uw voorkeurgroep
De enige maatschappelijke limiet die ik zie op rijkdom is wanneer die politieke invloed begint te worden, maar dat draait boven de miljarden, niet bij de miljoenen. Het is problematisch dat iemand over zoveel kapitaalscontrole beschikt dat dat een politieke macht wordt die niet verkozen is. Dat is het probleem dat ze in de USA hebben. Hier is dat het geval niet voor zover ik weet. Ik ken geen Belgen die over een kapitaal beschikken dat een flinke fractie is van het staatsbudget dat ze kunnen leveragen om hun wil door te drukken, bijvoorbeeld.
Ik zie geen probleem met erven, want dat is eigenlijk gewoon het voortzetten van wat reeds bezig was, de nieuwe levensvorm is de voortzetting van de oude levensvorm. Als die oude levensvorm kapitaal vergaard heeft op een "rechtvaardige" manier, en die gaat over in de nieuwe levensvorm, wat gaat dat de andere levensvormen in de groep eigenlijk aan ?
De redenen waarom die levensvormen samen een groep vormen, diende omdat elk van hen in die groepsvorming een eigen voordeel vond. Dat was niet om "in familie" te leven waar men elkaar iets "verschuldigd" zou zijn he, maar enkel omdat men samen wat dingen kan doen die iedereen goed uitkomt.