Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Taal is de voornaamste 'cultuurdrager'.
Welke basis verkies je dan wel?
|
taal is een communicatiemiddel en al dat kultuurdragergezwans is amusement voor een zich op dat gebied elitair wanende minderheid... en die mag zich daarmee best amuseren... maar daarom de anderen niet minachten...
taal kan best summier zijn in de dagelijkse omgang... in de taalgrensregio's kent het overgroot gedeelte van de mensen genoeg andere taal om goed te communiceren in de dagelijkse omgang... ik kan het weten want ik heb er heel mijn jeugd doorgebracht... trouwens dat gebeurt meestal in dialect...
in het zakenleven is het sowieso dat de wereldtalen de bovenhand halen en de mensen die die gebruiken, kennen ze...
en...
ga maar eens in Maastricht op het Vrijthof teras zitten, je hoort er veel Frans...
ga maar eens in Luik naar de grootwarenhuizen... je hoort er veel Vlaams...
ga maar eens naar Aken en ga naar de winkels... je wordt er in het Frans of het Nederlands geholpen...
het toekomstig Europa kan misschien wel associaties vormen voor taalonderwijs en kultuur... maar daarom moet er niet een onafhankelijk NL-talig gebied van België en een Nederlands grondgebied apart van elkaar bestaan...
socio-economisch zullen het op elkaar aangewezen regio's zijn, die het goed met mekaar kunnen vinden...
het merendeel van de Limburgers heeft geen boodschap aan de zich hoogwanende Antwerpenaren of gentenaars of Bruggelingen...
nu dat de plannen bestaan voor een netwerk van sneltrams die aansluiten op de reeds bestaande Eurregio-Bahn waarmee ook NL-Limburg aangesloten is, zal het weer makkelijk zijn voor de Haspengouwer naar Luik of Maastricht en Aken, daar waar een trip naar Broekzele zelfs met de correctie van de Leuvense bocht nog langer duurt en de stad bijlange niet zo aantrekkelijk is...