Los bericht bekijken
Oud Gisteren, 09:59   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Overdrijft De Wever met zijn doemscenario's?

Ik las van de week deze column en vroeg me af: "Dit is een professor economie. Zit hij er compleet naast, is hij een rabiaat BDW-hater of heeft hij ergens een punt?"

Ik ga, na het lezen van de column, er van uit dat hij toch ergens minstens een punt heeft.
Hij legt immers haarfijn de tactiek van BDW uit ("zaai paniek en stel uzelf voor als Grote Redder Der Natie") en haalt ook aan, met de relevante cijfers erbij, dat het momenteel niet echt nodig is om paniekvoetbal te spelen.
En om maar even aan te tonen dat hij niet met zijn hoofd in de wolken zit:

Citaat:
Daarmee wil ik het begrotingsprobleem van vandaag niet bagatelliseren. Dat tekort moet naar beneden. Maar het helpt niet om voortdurend alarm te slaan, zoals Bart De Wever nu doet.
Nu ben ik zelf geen econoom en de meeste forummers hier volgens mij ook niet maar je hoeft dat ook niet te zijn om zijn cijfers even te bekijken.

Het begrotingstekort is groot maar als je naar de historische cijfers kijkt nu ook niet van die omvang dat we aan de rand van de afgrond staan. Dat is geen aanvoelen, dat is gewoon cijfermatig aan te tonen.

Citaat:
Hier zijn enkele cijfers. Het Belgische begrotingstekort van 2025 wordt op 4,9 procent van het bbp geschat. Sinds 1970 zijn er exact 25 jaren (bijna de helft van de tijd dus) dat het begrotingstekort hoger en soms veel hoger was dan vandaag. Gedurende de periode van 1979 tot 1993 was er geen enkel jaar dat het tekort beneden 7 procent lag. Er waren zelfs zes jaren dat het tekort uitsteeg boven de 10 procent van het bbp. Dat was onhoudbaar, en een graad van onhoudbaarheid die duidelijk uitstak boven de onhoudbaarheid van vandaag. De voorspelde catastrofes bleven echter uit.
Het ging de laatste 50 jaar vaak nog veel slechter dan nu en ook toen dreigde altijd maar weer de ondergang van ons sociale stelsel, de afbraak van onze economie, de verrotting van onze welvaartstaat...
Van al die dingen is niet veel in huis gekomen. Ja, het heeft met momenten ooit beter gegaan dan nu, maar op minstens evenveel momenten ook veel slechter dan nu.

Dus al bij al: voor de NVA-ers weer op hun achterpoten gaan staan: de prof zegt nergens dat er niet bespaard moet worden. Hij zegt nergens dat men mensen eeuwig moet laten doppen, hij zegt nergens dat alle (hobby)-opleidingen gratis moeten zijn, hij zegt nergens dat men op 45 op pensioen moet kunnen gaan.

Wat hij wel zegt is dat BDW paniekvoetbal speelt en dat dat ons niet vooruit helpt. Integendeel.

Wat denkt u daarover?