112 is een
Europees noodnummer en in het artikel wordt uitgelegd wat er kan misgelopen zijn.
In ieder geval was het zeer onprofessioneel van die (Vlaamse) 112 operator.
Edit: ik citeer hier even ter duiding
https://www.standaard.be/binnenland/...100103738.html
Citaat:
Europees nummer
De situatie kwam afgelopen week ter sprake op de gemeenteraad van Watermaal-Bosvoorde. “Het nummer 112 is een gratis Europees noodnummer in de Europese Unie. Er is nooit bepaald dat een burger zich moet uitdrukken in de taal van het gebied waar hij zich bevindt om recht te hebben op hulp”, zei Laurent Van Steensel (Défi).
Burgemeester David Leisterh (MR) zei dat hij op de hoogte was van de situatie. “Het is inderdaad een schandalige situatie”, zei hij. “Het telefoontje zou moeten worden getraceerd om de betreffende medewerkster te vinden, aangezien we het tijdstip en de dag kennen, en er zou een echte sanctie moeten worden opgelegd omdat er een ernstige fout is gemaakt. Ik wil deze situatie echter niet generaliseren naar alle diensten.”
Damien Dermaux, woordvoerder van de Algemene Directie Burgerlijke Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, legt aan La Dernière Heure uit dat het mogelijk is dat een noodoproep in een grensgebied tussen twee provincies, opgevangen wordt door een zendmast op het grondgebied van de naburige provincie. In dat geval wordt de oproep doorgeschakeld naar de alarmcentrale 112 die territoriaal bevoegd is voor die provincie. In dit specifieke geval is het dus mogelijk dat de oproep behandeld werd door de centrale in Vlaams-Brabant.
“Een Vlaamse 112-alarmcentrale heeft het Nederlands als administratieve taal. Het is dus normaal dat de operator de beller in het Nederlands te woord staat”, zegt Dermaux. “Om geen tijd te verliezen, zal de operator altijd proberen de beller te helpen door hem te vragen of het mogelijk is het gesprek voort te zetten in de taal van de regio, of door een collega in de centrale die de taal van de beller spreekt te vragen het gesprek over te nemen.”
Taalkeuze
“In noodgevallen telt elke seconde, en juist daarom proberen de operators eerst de oproep binnen hun eigen centrale te behandelen. Als dat niet mogelijk is, wordt er een telefonische conferentie georganiseerd met een 112-operator van een centrale in dezelfde taalregio als die van de beller.” Dat lijkt in dit geval niet gebeurd.
Volgens Dermaux werkt de FOD Binnenlandse Zaken aan de implementatie van een taalfunctie in het selectiemenu van 112. “Met de toevoeging van de taalfunctie zal het, zodra medische hulp of brandweer is geselecteerd, mogelijk zijn om te kiezen om verder te gaan in het Nederlands, het Frans of het Duits. Als u Frans kiest, wordt u doorverbonden met een operator van een Waalse 112-alarmcentrale, waardoor het probleem met de zendmast wordt omzeild.”
|