Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2003, 22:04   #31
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Maar als ik eerlijk mag zijn vind ik de Islam intoleranter en xenofober en is die dus gevaarlijker.
Dit is nu juist het probleem. Doordat veel mensen zo gaan denken, niet alleen de christenen maar ook de humanisten, gaan de mensen zich vijandelijker opstellen tegen de Islam en wordt het Christendom/humanisme een gevaar voor de Islam. Jij bent tegen het denken in termen van vijandigheid maar dan kom jezelf met de opmerking dat de Islam gevaarlijker is. We moeten juist af van deze gedachte. Ik ben ook tegen het denken in vijandigheid. Uiteindelijk moeten we dus allemaal veranderen. De moslims moeten hun perceptie over Christenen veranderen en Christenen hun perceptie over moslims. De humanisten moeten ook hun perceptie over gelovigen veranderen en andersom.
Ik heb op het laatst gezegd dat ik helemaal niks tegen de Islamitische godsdienst heb. Ik probeer helemaal geen vijandsbeeld op te zetten. Maar als antwoord op de initiële vraag van deze thread zou ik zeggen de Islam, omdat ik vrees dat daar idd meer racistische elementen aanwezig zijn. Maar het is niet omdat ik deze conclusie trek dat de Islam mijn vijand wordt. Ik zal een moslim altijd als gelijke behandelen. Maar als deze moslim dat niet doet, tja dan laat ik hem voor wat het is hoor. Ik heb het gevoel dat de culturele christenheid (het soort geloof dat overgebleven is na het leeglopen van onze Kerken) erg openstaat voor andere dingen. We hebben geen missie om de Islam te bestrijden of te bekeren, noch hebben we een haat tegenover joden.

In zekere zin heeft Darwin gelijk als hij zegt dat we meer moeten nadenken en dat we niet mogen blijven zweren bij oude tradities. De mens moet gewoon meer de moed hebben om zichzelf te bevragen. Een gesloten geloof gaat volgens mij vrij moeilijk samen met de wetenschap, een open geloof des te meer. En idd ik denk dat Darwin suggereert dat godsdienst beetje gemakzuchtig is. Dat zij niet meer denken omdat anderen dat al voor hen gedaan hebben. Geloven is een werkwoord hé, je moet daar met een open geest aan werken.