Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2025, 20:51   #810
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Mbt 1. Artikel 3 Strafwetboek: “De Belgische strafwet is toepasselijk op ieder die zich op het grondgebied van het Koninkrijk aan een misdrijf schuldig maakt.”

## Bron

**Strafwetboek van 8 juni 1867**

- Boek I - Algemene Bepalingen
- Titel I - Over de toepassing der straffen in het algemeen
- Hoofdstuk I - Over de toepassing der strafwetten ten aanzien van het gebied

Raadpleegbaar via: [http://www.ejustice.just.fgov.be](ht...e.just.fgov.be)

## Betekenis

Dit artikel vestigt het **territorialiteitsbeginsel**: wie op Belgisch grondgebied een misdrijf pleegt, valt onder de Belgische strafwet, ongeacht:

- Nationaliteit
- Verblijfsstatus (legaal of illegaal)
- Woonplaats????????????????

Dit is bovendien in elk land zo.

Gunther, ge kunt dat opzoeken he. Duurt maar 2 minuten.

Ivm 2 & 3: ja okeeee, maar als die illegaal, die hier eigenlijk niet mag zijn, dan TOCH een moord pleegt; wat dan?!?!?! Gij zegt: terug sturen, ik zeg, en de wet nu, zegt: hier berechten, volgens DEZELFDE REGELS EN RECHTEN als staatsburgers.

Dit vooronderstelt dus dat illegalen, net als staatsburger ook recht hebben op een eerlijk proces.
Illegalen mogen zich niet op het grondgebied bevinden. De uitvoerende macht heeft erop toe te zien dat de wet gevolgd wordt.
Als de uitvoerende macht zijn taak niet heeft uitgevoerd, dan ligt het oorzakelijk verband niet bij de misdaad, maar bij het feit dat de illegaal niet tijdig gedeporteerd werd.
Daarnaast, het artikel dat je aanhaalt spreekt over vreemdelingen, en niet over illegalen. Er is juridisch een verschil in statuut.

https://www.elfri.be/territorialitei...ische-strafwet

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 31 oktober 2025 om 20:58.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden