Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
ik ook heb mijn lang beroepsleven op vele plaatsen doorgebracht, hier en elders...
voor de massa is er de volkstaal en de omgevende dorpen en steden zijn een smeltkroes waar iedereen iedereen verstaat...
uiteraard niet Broekzele en zijn omgeving... daar is het zo dat in de Vlaamse dorpen en faciliteitengemeenten er nauwelijks cultuurhuizen en verenigingen zijn omdat de boel er verpest wordt door taalextremisme...
de Franstaligen daarentegen trekken allen aan hetzelfde zeel...
ik ken bijvoorbeeld heel geod de toestand in Sint-Genesius-Rode: Vlaams konstante heibel ondereen, Frans één zelfde richting voor allen...
en economisch is er meer en meer het Engels dat gebruikt wordt, buiten wat nostalgische Francofone regio's...
...
|
Excuseer, ik woon al gans m'n leven in Sint-Genesius-Rode, dus ik ken de situatie hier subliem, van de gemeentepolitiek tot de harde realiteit.
Wat u hier staat te verkondigen is dikke bullshit; in Rode bevinden er zich nog steeds cultuurhuizen en verenigingen (natuurlijk minder als in het verleden, maar dat is een nationaal -Europees- fenomeen en geen lokaal) waar veel Vlamingen lid van zijn, maar deze zijn zoals u hier komt beweren helemaal niet verpest door de Vlaamse extremisten of whatever.
Als er een zeker burgemeester Delacroix-Rolin (franse burgemeester) voor de zoveelste malen subsidies aan het adres van Vlaamse initiatieven opgezet door verenigingen en bewegingen opschort en voor de zoveelste keren de meerjarenplan voor financiering van de Openbare bibliotheek uitsteld (wetende dat de Franstalige bibliotheek (La Paix) voor de zoveelste jaar opeen een verhoging krijgt van z'n dotaties) dan zou het weleens kunnen dat de Vlaamse Rodenaars in onze Vlaams Rand in Vlaanderen!! zich weleens vragen zou stellen bij het beleid. Want daarover heeft u gelijk, de franstaligen trekken allemaal aan één zeel tegenover de Vlamingen, maar de Vlamingen die zich hierover dan vragen stellen over het beleid ten nadele van de Vlaamse posities in Rode zijn taalextremisten die de boel hier komen verzieken??
Weet u wel waarover u spreekt?
U moet eens even voorstellen hoe de Walen zouden reageren indien duizenden Vlamingen in Waalse gemeentes komen protesteren tegen de Waalse overheid en bugers (lees: de actie van FDF'ers in Linkebeek tegen de splitsing BSL-Halle-Vilvoorde én voor de uitbreiding van Brussel ten nadele van Vlaamse gemeentes zoals Sint-Genesius-Rode) en dat Vlamingen elke maand zo is komen betogingen houden in de faciliteitengemeentes tegen de Vlamingen, en dat Vlaamse partijen met duizenden stemmen, kiezers komen ronselen in Waalse Brabant!
Wel m'n vriend, dan denk ik dat het volgende zou gebeuren; Wallonie onafhankelijk!! En zal de Waals dolle partij FDF en PRL honderdduizenden stemmen hebben, wie weet zelfs geen miljoenen.
Want volgens de Walen is Vlaanderen tweetalig en zal dat steeds zo blijven maar owee als één Vlaming hier taalrechten komt eisen in Wallonie: het kot is te klein! (Zeker indien Wallonie bvb. op economisch vlak veel sterker zou staan dan Vlaanderen, dan zou Wallonie wss al jaren autonoom zijn!)
denk daar maar is over na.. als dat kan natuurlijk