Los bericht bekijken
Oud 27 april 2005, 22:09   #202
Wolbeer
Vreemdeling

Wolbeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
Wel jongen, mijn mening is hier als volgt:
1 In Brussel leven duizenden ééntalig Franstalige nakomelingen van Nederlandstalige ouders, grootouders, gemengde gezinnen.
2 Brussel is tweetalig, wat men daar ook van denkt dit is een feit.
3 In Brussel wonen ook vele Franstaligen wiens enige hinderpaal om voor Vlaanderen te kiezen, zij het via het VB of zij het via een andere partij waarvan het programma hun aanspreekt, nou net hun ééntaligheid is hier de hinderpaal voor en het feit dat zij hierdoor alleen Franstalige (misleidende) commentaren te horen krijgen. Het is niet voor niets dat het Electronische kiessysteem zo ontworpen is dat Franstaligen slechts voor Vlaamse partijen kunnen stemmen als zij heel oplettend te wer gaan. Eens fout bezig kunnen zij de Vlaamse partijen niet meer bereiken en zouden dan opnieuw langs de getuigen van de andere partijen en de veelal franstalige voorzitters en bijzitters moeten passeren. Zou u dat doen in een kieslokaal waar meer dan 90% van de aanschuivende kiezers Franstalig zijn en meer dan 50% van allochtone afkomst (ook genaturaliseerde Belgen zijn van ALLOCHTONE afkomst, dus dit percentage is wellicht wat aan de lage kant.). Wel, de meeste gewone burgers durven dat niet!
4 Vele Franstaligen beseffen steeds meer en meer dat de belangen van hun stad, waar zij terecht fier op zijn net zoals een Antwerpenaar over Antwerpen en een Gentenaar over Gent (het is dan ook de overmatige invloed van allochtonen en Eurocraten die in Brussel voor de burgers problemen bezorgen),
bij Vlaanderen ligt. Frankrijk heeft alleen interesse in Brussel om het klein te maken opdat Parijs nog groter zou worden (invloed op Europa) en Wallonië heeft al een hoofdstad en zou de Eurocraten ook veel liever in Luik dan wel in Brussel zien (de Nationale luchthaven en de bijbehorende industrie trouwens ook).
5 Een enorme fout die de meeste niet-Brusselaars maken is te denken dat Franstalige Brusselaars Walen zijn en Nederlandstalige Brusselaars Vlamingen.
Een Brusselaar is geen van beide. Hoewel de meeste Brusselaars heden ten dage Franstalig zijn zijn zij net zo zeer cultureel en maatschappelijk eerder geneigd naar een Vlaamse inborst.
Over het vremmdelingenprobleem bijvoorbeeld denken zij voor het overgrote deel veel meer in termen zoals het VB dat doet dan wel zoals de Walen dat doen.
Justitie? Juist van het zelfde.
Europa? Idem.

Al deze punten in acht genomen is het dus vanuit een praktisch standpunt (ja, ok geen ideologish op het eerste gezicht maar... willen wij onze ideologie ook onder deze mensen aan de man kunnen brengen dan... dus toch wel ideologisch) gewoonweg onmogelijk om in Brussel serieus aan politiek te doen zonder het kiespubliek ook in het Frans van uw standpunten op de hoogte te brengen. Ik heb in Frankrijk over Vlaanderen al in het Frans gediscusieerd, in Oostenrijk, Duitsland en in Zwitserland in het Duits en in Italië in het Engels.
Wil dat zeggen dat ik Vlaanderen verraad? Natuurlijk niet!

En trouwens, wie bent u dat u een Franstalige die kiest voor een Vlaams partijprogramma zou vebieden dit te doen? Ik voor mij ben dan liever democraat. Geef aan iedereen in de Vlaamse hoofdstad de kans om op een redelijke manier te oordelen over alle partijen en laat hen dan zelf kiezen!
Denkt u echt dat de Franstaligen die voor ons kiezen in Brussel, of voor SPIRIT of voor VLD of voor CD&V of voor de NVA of zelfs voor de SP.A niet weten dat dit Vlaamse partijen zijn?
Uw houding in deze wijst wel op een zeer hoge vooringenomenheid weet u.

Voor mij is Brussel de Hoofdstad van Vlaanderen en moet dat zo blijven.
Wordt daar door de Brusselaars op enig moment op een DEMOCRATISCHE manier anders over beslist, het zij zo.
Maar tot op dat moment en zelfs daarna wil ik zorgen dat alle Brusselaars zich hierover een idee kunnen vormen ook rekening houdende met de Vlaamse kijk op deze problematiek.
En indien ik hiervoor tegen een nieuwe Belg uit Polen of Rusland of weet ik waar hij ook vandaan komt mijn standpunten in het Frans, Engels of Duits of zelfs Chinees moest ik dat machtig zijn, verdedigen... HET ZIJ ZO!
Per slot van rekening verdedig ik in welke taal dan ook toch nog altijd MIJN standpunten en probeer ik hen te overhalen, op een DEMOCRATISCHE manier, om zich aan de kant van VLAANDEREN te scharen.

En last but not least, ALLE PARTIJBONZEN, OOK DIE VAN SPIRIT, VLD, SP.A, CD&V EN JA, OOK BOURGEOIS EN DE WEVER BEDIENEN ZICH IN HUN CONTACTEN MET FRANSTALIGE BRUSSELAARS REGELMATIG VAN HET FRANS.
Ook dat is een Vlaamse eigenschap, de beleefdheid hebben, waar dat niet anders kan, zich in de taal van de opponent uit te drukken. Daar tegenover staat dat ik als Vlaamse Brusselaar altijd in het Vlaams begin en, pas wanneer hierdoor duidelijk wordt dat mijn gesprekspartner mijn taal niet machtig is, het gesprek in een andere taal zal voortzetten. Vandaag nog tegen een Chinese toerist in het Engels. En nee, ik vind mij daarvoor niet te schoon.

En tot slot,
met 'Votons Vlaams Blok' zal u immers weinig Vlaams-Nationalisten naar uw kant krijgen![/
Het soort Vlaams Nationalist dat bereid is zijn culturele en geschiedkundige hoofdstad en grondgebied op te geven vanuit koppige ijdelheid heeft ons in de laatste 100 jaar al enorm veel Vlaams Grondgebied gekost.
Ik ijver liever voor een GROOT en GROOTS VLAANDEREN.
Vele van onze voorouders hebben daarvoor zelfs hun leven gegeven!
Zou ik dan zo klein zijn mijn ijdelheid daarvoor niet te willen opgeven?
Ik zou wel willen dat Frans Vlaanderen weer van Vlaanderen was maar het is nog niet zo.
Ik zou wel willen dat Brussel en de door Wallonië ingepalmde gebieden terug van ons zouden zijn maar dat is nog niet zo.
Maar ik ga wel alles doen dat in mijn macht ligt om dat weer zo te maken!
Ongeacht wat het mij aan ijdelheid en koppigheid kost!!!
Uit uw uitgebreid betoog kan ik volgende zaken opmaken:

U maakt deel uit van een 'vrije markt'-partij. U bent vlaams-nationalistisch als het u uitkomt, wie het vlaams-nationalisme niet wil slikken verkoopt u het vreemdelingenstandpunt en omgekeerd en minimaliseert vermoedelijk het andere standpunt. Willen de Brusselaars (die geen Vlaming noch Waal zijn) geen Vlaams nationalisme? Geen probleem monsieur, madame ik geef u vandaag in aanbieding de partij tegen de vreemdelingen en als het even kan tegen al de rest. Idealen zijn daarbij uiteraard secundair. Te schoon om Frans te spreken? Ik dacht het niet, maar de vraag is waar uw partij voor staat en wat u wil verkopen. Legt u aan uw franstalige kiezers maar uit dat u de verfransing wil tegengaan, veel succes!

Uw betoog over het verleden is mooi maar naiëf, 'Frans-Vlaanderen is 'nog' niet terug vlaams'... wordt wakker hé. Het Vlaams-nationalisme wordt gemarginaliseerd door de link met extreem-rechts waar uw partij voor gezorgd heeft. Het is enkel dankzij de vervlaamsing van (een gedeelte) van de rest van het politieke spectrum (die werd ingezet dankzij het vlaams kartel) dat de vlaamse thema's vandaag weer op de agenda staan.

Dat er meer overstappen zijn naar VB dan omgekeerd is uiteraard een gevolg van uw aanbod-politiek. Er zijn altijd mensen die even een zwak moment hebben en die u over de streep trekt met postjes en lijstplaatsen. Maar als u geen schrik heeft van N-VA vind ik het toch uiterst verdacht dat u uw pijlen toch op dat 'mini-partijtje' blijft richten. De uiteindelijke schuldige in heel de problematiek is in de eerste plaats de VLD, die hier netjes buiten schot blijft. Als was het maar omdat un beleid koren op uw molen is, hoe meer misnoegde zielen hoe beter.
Wolbeer is offline