Los bericht bekijken
Oud Gisteren, 17:12   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Volvo is Chinees, maakt deel uit van Zhejiang Geely Holding Group sinds 2010. De vijand.
Dankzij "de vijand" leeft Volvo nog...

Enkel het electrisch platform is Chinees. Die autos worden in Gent gemaakt. Belgische werknemers en Belgische energie.

De ontwikkeling van die modellen is nog altijd in Göteborg, Zweden.

De Chinezen zijn wel de baas, maar ze willen die autos ook met winst verkopen in Europa.

Ik denk dat vrt.be het goed uitlegt:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10...-is-volvo-nog/

Na de uitbreiding naar Gent: hoe Zweeds is autobouwer Volvo nog?

Goed nieuws voor de werknemers van de Gentse Volvofabriek: vanaf 2025 zal ook de populaire EX30 er van de band rollen. De compacte elektrische SUV wordt nu in China gemaakt, maar daar volstaat de productiecapactieit niet langer. Hoe Europees is de Zweedse autobouwer nog?

Tom Antonissen , Gepubliceerd: do 26 okt. 2023 18u21

De EX30 is populair. De (relatief) kleine SUV is met een prijs van 38.990 euro goedkoper dan vergelijkbare, volledig elektrische modellen. Aangezien de verkoop duidelijk aanslaat, schaalt de Zweedse autobouwer de productie op. Vandaag worden ze gemaakt in de Noord-Chinese stad Zhangjiakou, maar die fabriek alleen is dus niet genoeg.

Dat het zwaartepunt van de productie op dit moment in China ligt, hoeft niet te verbazen. Volvo Cars maakt al sinds 2010 deel uit van het Chinese Geely. Het autoconcern legde toen anderhalf miljard euro neer om Volvo Cars over te nemen van Ford. Dankzij een milljardeninjectie in combinatie met nieuwe fabrieken (twee in China, eentje in de VS) slaagden de Chinezen erin om het Zweedse merk nieuw leven in te blazen. Tegelijkertijd roept het ook de vraag op hoe Europees de autofabrikant vandaag nog is.

Valt nog wel mee, weet autojournalist Gert Verhoeven. “Volvo is en blijft een Zweeds merk”, vertelt hij in “De wereld vandaag” op Radio 1. “De ontwikkeling, de R&D, zit nog steeds in Göteborg. De platformen waarop de elektrische auto’s gemaakt worden zijn wel van Chinese makelij.”

Neem het laatste model, bijvoorbeeld. “De EX30 is een auto die het Chinese platform deelt met de Zeekr X en Smart #1. De basis, alle hardware, is dus hetzelfde. Bij Volvo in Göteborg gaat het over hoe de auto eruit ziet. Het interieur, de werking van infotainment, multimedia: dat is allemaal Zweeds. Alles wat eronder zit, is Chinees.”

Lange termijn

Dat voor de opschaling nu opnieuw naar Europa wordt gekeken, maakt volgens Verhoeven deel uit van een strategie op lange duur. “Het zijn beslissingen waarbij sowieso niet over een nacht ijs wordt gegaan, maar de uitspraken van Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen hebben het wel in een stroomversnelling gebracht”, zegt hij.

“Ze is misnoegd dat Chinese spelers rechtstreekse overheidssteun krijgen om goedkoper elektrische wagens te produceren en hier in de markt te zetten. Een Chinese eigenaar die hier op lange termijn iets wil uitbouwen, kiest dan voor de veilige optie: hier produceren. Dat is trouwens ook niet nieuw. De reden dat we hier na de Tweede Oorlog een auto-industrie hadden – Ford in Genk, General Motors in Antwerpen – was om dezelfde reden.”
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden