Los bericht bekijken
Oud 28 april 2005, 21:04   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
U probeert te bewijzen dat er van de eeuwenoude verfransing in Vlaanderen weinig of niets overblijft en de franstalige Vlamingen "dus" geen specifieke rechten moeten krijgen, en vervolgens maakt u toch weer een uitzondering voor de franstalige Brusselaars omdat u "niet aan de taalgrens wenst te raken". Begrijpe wie kan!
[/quote]

Ik "probeer" helemaal niets; ik bewijs heel concreet dat er niets van "de eeuwenoude verfransing in Vlaanderen" aan is. Ook het door iemand anders aangehaalde citaat ontkracht uw stelling volledig.

Daarnaast blijft u alles door elkaar gooien: Franstaligen uit het Rijselse ten tijde van het graafschap Vlaanderen, de Franstaligen in Brussel, de Grondwet, de taalwetten, de vastlegging van de taalgrens... U gooit het allemaal door elkaar en trekt verbanden die er helemaal niet zijn.

Zo blijft u maar beweren dat er wel een historische Franstalige minderheid in het het huidige Vlaanderen is... omdat het Rijselse ooit deel uitmaakte van het graafschap Vlaanderen. Welnu, tussen die twee is er helemaal geen verband.

Net zo min is er een verband tussen de huidige Franstaligen (in Brussel en de Rand) en de toplaag uit het Ancien Régime (met als enige uitzondering een deel van de adel waarvan slechts een gedeelte oude adel is, terwijl een groot deel op het Napoleontisch Keizerrijk teruggaat). Welnu, dat verband is er niet. U vergeet voor het gemaak namelijk de Franse bezetting, de vernietigende gevolgen ervan voor de vroegere toplaag (die men uitschakelde, onthoofde of gewoon verbande en waarvan slechts een gedeelte in 1815 terugkeerde).

U blijft als een totaal onwetende maar ontkennen dat de Franstalige aanwezigheid in de Rand het gevolg is van sociale verdringing in die gemeente en stadsvlucht uit Brussel die zich voordeden vanaf de jaren vijftig. Dit is echter het zonlicht ontkennen, daar er twee waardevolle studies hierover bestaan die deze migratiestromen netjes in kaart hebben gebracht.

Daarenboven weet u blijkbaar hoegenaamd niets af van de nog betrouwbare talentellingen (de laatste met volledige geloofwaardigheid dateert van voor WO I). Uit de resultaten kan men zien hoe de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen heel klein is. Zelfs voor Brussel (met uitzondering van twee gemeenten als ik me goed herinner) domineert het Nederlandstalig element. Ook uit de talentelling aan de vooravond van WO II komt de lichte Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen tot uiting (al is er al het een en ander aan te merken aan die talentellingen). En de talentelling die kort na WO II werd gehouden en die heel twijfelachtig is naar geloofwaardigheid en wetenschappelijke degelijkheid, toont aan dat er uiteindelijk niet veel Franstaligen in het huidige Vlaanderen te bespeuren vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden