Citaat:
Nog een belangrijk voordeel voor de bedrijven en voor ons is dat er een einde word gemaakt aan de oneerlijke concurentie van de lage loonlanden waar geen belasting, geen sociale zekerheid, geen veiligheid, geen millieuwetgeving, enz. is en die hier nu ca 30 tot 35% belasting op hun produkten betalen terwijl wij op dezelfde produkten die we hier maken 100 tot 300% aan samengestelde belasting betalen. Het word dus gewoon terug mogelijk dat wij hier consumentenelectronica zouden maken of kleding of tapijten of schoenen of, of, of. Allemaal dingen die nu overwegend in de lage loonlanden worden gemaakt omdat de produktie hier onbetaalbaar is.
|
Dit is alleen zo als er geen taksen moeten betaald worden bij de export, maar als er geen taksen worden geheven dan verliest de overheid wel enorme inkomsten, ik zie de overheid zo al failliet gaan. De vraag is natuurlijk ook of de landen die produkten gaan invoeren van Belgie zelf geen taksen gaan heffen op onze produkten om de concurrentie in eigen land niet te zeer te schaden.
Verder weet ik ook wel dat het basissinkomen positief is voor de bedrijven en voor de gezonde mensen maar wat gebeurt er met de sociaal zwakkeren? Mensen die bijvoorbeeld langdurig ziek zijn en zware medische kosten moeten doen?? Moeten zij dat allemaal met hun basisinkomentje bekostigen?? Dat lijkt mij gewoon onmogelijk. Moeten zij een priveverzekering afsluiten?? Wat ook niet echt wenselijk is want enkel de sociaal zwakkeren zullen dat willen doen en zullen dat amper kunnen bekostigen omdat priveverzekeraars enorme premies zullen vragen(enkel de sociaal zwakkeren, de mensen met een groot risico op ziektes, zullen zich immers willen laten verzekeren).