Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kempen
Indovlaming,
Als ik U zo mag noemen want ik hou zo niet van het woord 'belg' ik wens U nog veel plezier in uw paradijs en wie weet wacht U daarna nog een andere hemel.
En sterkte wens ik U ook toe. Maar aan de hand van uw berichten denk ik wel dat U een sterk mens bent.
|
Het is niet gemakkelijk om dit uit te leggen aan mensen die het niet hebben meegemaakt, maar ik wil toch een poging wagen om een en ander te verduidelijken.
Toen ik twintig jaar geleden naar Indonesië kwam zag ik een land waar de islamieten en de christenen en de hindoes vredig samenleefden.
Sinds de militaire dictator Soeharto geen president meer is gaat alles verkeerd.
Kerken worden opgeblazen tijdens de nachtmis op kerstavond, op de Indonesische Molukken eilanden wordt er gevochten tussen christenen en islamieten, de Papua worden uitgemoord, de Dayaks in Borneo ook, kortom, het is mijn Indonesië niet meer.
In Bali hebben islamitische terroristen op 12 oktober 2002 bommen gelegd bij de Sari Club (een disco) en Paddy’s Pub (een cafeetje) en 202 mensen vermoord en 320 mensen hebben vreselijke wonden (armen en benen afgerukt, ogen kwijt, geen oren, schrapnel in hun hersenen zodat ze levenslang in een rolstoel zitten)
Ik heb sommige slachtoffers gekend. Ze waren islamieten die niks misdaan hebben en toch dood zijn door een islamitische bom. Hun vrouwen kregen enkel een enveloppe met een stukje oor, een stukje darm, een stukje hersens er in, want dan hadden ze tenminste nog iets om te begraven.
Ik was op de plaats van de bom toen de bom al een half uur ontploft was. Wat ik zag was onbeschrijflijk. Voor de eerste keer in mijn leven zag ik een opengerukte buik met de darmen duidelijk zichtbaar. Het was een Australische toerist. Ik wist dat hij ging sterven. Hij hield niet op met mij te zeggen : “Please help me.” Ik heb zijn hand vastgehouden tot hij niet meer in leven was.
Daarna heb ik een meisje (ook een Australische) omhelsd en tegen mij aangedrukt om te beletten dat haar darmen uit haar buik zouden vallen. Pas toen de ambulance eindelijk kwam zag ik dat zij ook geen benen meer had. De electriciteit was uitgevallen door de bommen en we hadden enkel licht door de vlammen, de brand. Ik zat volledig onder het bloed van de slachtoffers. Dat Australisch meisje is ook gestorven alvorens ze in de ambulance werd gedragen.
Eergisteren stonden de bommenleggers voor de rechtbank in Bali. Amrozi, 1 van de bommenleggers, toonde geen spijt. Integendeel, hij zei dat er nog meer bommen moeten worden gelegd tot al de ongelovige westerlingen uitgeroeid zijn. Dat hij ook Indonesische moslims heeft gedood kan hem blijkbaar niet schelen.
Ik ben er nog altijd niet goed van en ik heb nog altijd nachtmerries, maar wees gerust ik heb geen psychiater nodig. Ik ben sterk en ik zal overleven, alhoewel het niet meer lang zal duren wegens die verrekte longkanker.