Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Zie ook : De grote Pianola door Kurt Vonnegut
------
Door de extreem doorgedreven automatizering wordt iedereen werkloos en leeft van de opbrengst van de geautomatizeerde economie....
Om het hogergenoemde werkje heel kort samen te vatten : de laatste "academisch hooggevormde economieplanners " worden ook werkloos gemaakt door de
computers... De vrije tijds-mens verveelt zich, voelt zich nutteloos en komt tegen de "machines" in opstand...
|
Om te beginnen is dit science fiction geschreven door één man, dus kunnen we dit niet echt als basis nemen om er een sociaal-economisch systeem op te bouwen.
Ten tweede acht ik het onwaarschijnlijk dat de automatisering zo ver doorgedreven zou kunnen raken dat we helemaal niet meer moeten werken. Dat kan alleen als alle mensen er dezelfde smaak, behoeftes en ideeën op na houden, als we dus in een soort Borg collectief gaan leven. Sommige sectoren kunnen misschien geautomatiseerd worden, maar ik denk dat die automatisering een omgekeerd effect zal hebben en tot decentralisatie zal leiden.
Ten derde, dat de mensheid zich verveelt vind ik ook onwaarschijnlijk. Het wegvallen van de arbeidslast zal een hernieuwde creativiteit scheppen, en wie weet zullen er weer kleinschalige ambachtelijke ateliers ontstaan. Uit de fabriek rollen standaard meubels aan de lopende band (de basisvoorziening) en in lokale ateliers gaat men zich met design meubilair bezig houden, bijvoorbeeld.
Dat lijkt me pas een ydillische maatschappij