Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Dit kan er alleen komen door een sterk Vlaams Belang dat alle flaminganten verenigt.
Objectief gezien speelt n-va hier een remmende rol in:
1) zij wordt door Belgische machten gebruikt als breekijzer tegen het VB
2) zij verleent aan een in wezen Belgicistische partij mn de cd&v een aureool van Vlaamsgezindheid
3) zij vertrekt vanuit een compleet verkeerd standpunt mn de weg vd geleidelijkheid hetgeen de mogelijkheid van recuperatie van Vlaamse - gefederaliseerde - bevoegdheid impliceert.
Het Belgische probleem kan mi slechts opgelost worden door het niet uit de weg gaan vd confrontatie, door het opzoeken vd kortsluiting.
Daar komt geen heibel of geweld aan te pas, alleen ... 5 minuten politieke moed.
Troost u: ook ik heb de Volksunie tot in 1988 gevolgd.
Geen twee keren. 
|
Samenwerking impliceert niet automatisch opslorping. Tussen de huidige CD&V en de vroegere CVP zie ik toch wel een verschil. Je kan een vlaamse reflex hebben zonder nationalist te zijn.
Wat kortsluiting betreft, mooie theorie, iets moeilijker om practisch uit te voeren.
Dat je de VU tot 1988 gevolgd hebt, goed van jou. Ik heb de VU tot het bittere einde gevolgd, een kwestie van mentaliteitsverschil. Dat je mij daardoor een ruggengraatloze nationalist vind, en jezelf een consequente
nationalist, je doet maar.